به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در جشن جهانی شدن گلیم دارستان گفت: این رویداد تاریخی، کرمان و شهرستان سیرجان را جهانی کرد.
غلامرضا فرخی ادامه داد: اینگونه رویدادهای فرهنگی موجب جذب گردشگران به کرمان شده و استان ما از نظر منظرهای گردشگری، صنایع دستی و هنرهای معماری و میراث فرهنگی در کشور مطرح است.
وی افزود: ثبت جهانی گلیم سیرجان موجب شد از بافندگان و تولیدکنندگان گلیم که زنان روستایی و عشایری هستند حمایت شود و روستای دارستان و این شهرستان جایگاه خود را در هنر و معماری به دست آورد.
فرماندار سیرجان نیز گفت: هنر دست زنان گلیم باف سیرجان امروز به ثمر نشسته و رویداد فرهنگی ثبت جهانی گلیم بیانگر تلاش، کار و زحمت زنان عشایر و روستایی در خودکفایی و استقلال اقتصادی است.
منصور مکی آبادی افزود: سالانه بیش از 50 هزار مترمربع گلیم در شهرستان سیرجان تولید می شود که شهرت جهانی دارد و باید با حمایت مسئولان مشکلات بافندگان این هنر اصیل ایرانی مرتفع شود.
گلیم شیریکی‌ پیچ از شاخص‌ ترین دست ‌بافته ‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در 25 کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.
شورای جهانی ‌صنایع ‌دستی در شهریور ماه سال گذشته بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به ‌عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌ عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.
استان کرمان در طول فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد ثبت جهانی پنج اثر تاریخی و جاذبه طبیعی روستای تاریخی و دستکند میمند، کویر لوت شهداد، و قنات های گوهر ریز چوپار، قاسم آباد و اکبر آباد بم بوده است.
سیرجان در فاصله 180 کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
3029/7435
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.