به گزارش خبرنگار ایرنا ، هوشنگ بازوند روز دوشنبه در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی در سرسرای شهدای دولت استانداری که با حضور وزیر کشور برگزار شد ، افزود: اقتصاد مقاومتی بهترین نسخه اقتصاد کشور است و می تواند از مشکلات معیشتی مردم گره گشایی کند.
وی با اشاره به هفته دولت بیان داشت: باید الگوی مدیریتی شهید رجایی که همان ساده زیستی، تلاش و کوشش شبانه روزی برای رسیدگی به مستضعفان بود را سرلوحه کارمان قرار بدهیم.
بازوند با بیان اینکه کرمانشاه استان ثروتمندی است؛ افزود: این استان ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی دارد و داشته هایش می تواند بر چالش های پیش روی 2 میلیون نفر جمعیتش غلبه کند.
او بیکاری را وضعیت بسیار نگران کننده دانست که تمام خانواده های کرمانشاهی را رنج می دهد.
بازوند در ادامه تصریح کرد: استان کرمانشاه در سال 96 رتبه اول بیکاری را داشته است اما از نیمه دوم همان سال با جهت دهی به ادبیات استان به سمت مسائل اقتصادی و معیشتی رشد بیکاری نیز مهار شده است.
استاندار کرمانشاه افزود: در سه ماهه اول سالجاری رتبه بیکاری در استان کاهش یک پله ای داشته است و در جایگاه دوم کشوری قرار گرفته است.
وی بهبود فضای کسب و کار را عامل اصلی جذب سرمایه گذاری دانست و گفت: متاسفانه شاهد بروکراسی شدیدی در بانک ها و دستگاه های اجرایی استان بودیم که با برگزاری 28 جلسه ستاد تسهیل از ابتدای سالجاری درصدد رفع موانع جریان سیال سرمایه هستیم.
به گفته بازوند ، رتبه فضای کسب کار در استان کرمانشاه از 31 کشوری به 28 رسیده است.
وی به تدوین سند اشتغال استان اشاره کرد و گفت: هفت برنامه را به مدت 2 سال تدوین و به شهرستان ها نیز ابلاغ کرده ایم.
استاندار کرمانشاه در خصوص وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: در سال های گذشته این استان هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی جذب نکرده است اما در نیمه دوم سال 96 مبلغ 342 هزار یورو و نیز در پنج ماهه اول سالجاری کار جذب سرمایه گذاری به مبلغ 42 میلیون یورو انجام شده ، ضمن اینکه جذب 162 میلیون یورو نیز در دست اقدام است.
بازوند در خصوص واگذاری زمین در شهرک های صنعتی نیز بیان داشت: در پنج ماه اول سال 96 تعداد 20 عقد قرارداد در استان انجام شده است که در مدت مشابه سال جاری به تعدد 107 عقد قرارداد رسیده است.
به گفته وی ، زمین واگذاری در شهرک های صنعتی در پنج ماه اول سال 96 رقم 41 هکتار بوده که در پنج ماهه اول سال 97 به 41 هکتار رسیده است.
استاندار کرمانشاه در ادامه از مشخص نشدن وزرای معین استان در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گلایه کرد و گفت: با اینکه سعی کرده ایم که در پروژه های استانی هر 26 رویکرد مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی را لحاظ کنیم اما متاسفانه در پروژه های ملی معرفی شده به استان یا از ما نظرخواهی نمی کنند و یا استنباط ما این است که زیاد اثرگذاری ندارند.
او ویژگی اصلی پروژه های اقتصاد مقاومتی را توانمند کردن مردم و درونزا بودن آنها عنوان کرد که باید مد نظر باشد.
بازوند در ادامه وضعیت صادرات از مرزهای استان را مطلوب و روبه رشد ارزیابی کرد و بیان داشت: در پنج ماه اول سال جاری صادرات استان کرمانشاه 54 درصد رشد داشته است در حالی که این رشد در کشور 14 و نیم درصد بوده است.
به گفته وی ، از مرزهای رسمی و بازارچه های استان هزار و 300 تا هزار 500 کامیون کالا مبادله می کنند.
استاندار کرمانشاه بر استفاده از مرز در شرایط جدید کشور تاکید کرد.
بازوند همچنین خواستار افزایش اختیارات دستگاه ها در ستاد تسهیل شد و افزود: متاسفانه گاهی مدیران استان مجبور می شوند خودشان نیز به همراه مکاتباتشان به مرکز بروند و حتی شخص استاندار نیز بعضی مواقع این کار را باید بکند.
وی با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد کشور خواستار افزایش اختیارات بانک های استان شد و گفت: اگر این کار انجام نشود شاهد بهبود شاخص کسب و کار نخواهیم بود.
او تاکید کرد: اگر اخذ مجوز بانکی 40 روز طول بکشد اثرگذاریش کم می شود.
استاندار کرمانشاه در ادامه خواستار فاینانس بانک ها در پروژه های بالای هزار میلیارد تومان شد و گفت: خوشبختانه تعدادی از بانک ها برای فاینانس پروژه های پالایشگاه آناهیتا، آزاد راه و فرودگاه در استان اعلام آمادگی کرده اند.
به گفته بازوند ، فاینانس داخلی وضعیت خوبی دارد و می تواند در انجام پروژه های بزرگ کمک کند.
وی در ادامه توجه به اشتغال روستاییان را اولویت اول فرمانداران اعلام کرد و گفت: در شورای اداری بر روان سازی کارهای اداری به هنگام ملاقات های مردمی تاکید شده است.
بازوند تاکید کرد: عدالت بنیان بودن برخوردها از اصول اقتصاد مقاومتی است.
8066/7457
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.