به گزارش ایرنا، معاونان بهداشت، درمان و غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پس از انتشار گزارش ایرنا در رابطه با دفع زباله های بیمارستانی در اطراف شهر کرمانشاه روز شنبه یک نشست خبری مشترک برگزار کردند.
در این نشست خبری ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد: 27 دستگاه بی خطر ساز در 23 بیمارستان کرمانشاه مستقر هستند و زباله های بیمارستانی را ضد عفونی می کنند.
وی با بیان اینکه ما زباله ها را در مبدا تفکیک می کنیم، گفت: براساس آزمایش هایی که داره کل محیط زیست انجام داده است، نمونه برداری های انجام شده از زباله های بیمارستانی تاکنون بی خطر بوده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه بیمارستان ها تعهدی برای خرد کردن زباله ندارند، اظهارداشت: دستگاه بی خطرساز و زباله های بیمارستانی در معرض بخار حدود 130 درجه ای قرار می دهند تا تمام میکروب های آن از بین روند؛ این دستگاه تغییر شکلی در زباله ایجاد نمی کند و این امکان وجود دارد که خون، باندهای آلوده و دیگر مواد این چنین از دستگاه بیرون آیند.
شکیبا افزود: این خون ها و باند ها که ظاهری آلوده دارند، پس از بیرون آمدن از دستگاه سالم هستند.
این صحبت های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حالی مطرح می شود که امیر کرمی مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی چندی پیش در گفت و گو با ایرنا، عنوان کرده بود: زباله های بیمارستانی در دستگاه بی خطرساز یا 'غیرسوز' به دلیل حرارت بالا به حالت خمیری تغییر شکل می دهند تا در کیسه هایی زرد رنگ به محل دفع منتقل شوند.
با این حال برخلاف گفته کرمی، مقدار زیادی زباله های بیمارستانی به همان شکل اولیه و آغشته به آلودگی ها، در کیسه های مشکی رنگ در سراب قنبر رها شده اند و زباله گردها و حیوانات آنها را در محیط پراکنده کرده اند.

** تخصیص 2 میلیارد برای خرید دستگاه خرد کن
شکیبا در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست خبری با بیان اینکه 2 میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان ها به دستگاه خردکن در نظر گرفته شده است، گفت: اکنون هفت بیمارستان دستگاه خردکن زباله ندارد که این دستگاه ها خریداری شده اند و به زودی به کارگیری خواهند شد از سوی دیگر به زودی برای خرید 10 دستگاه دیگر نیز اقدام خواهیم کرد.
وی همچنین توضیح داد: بیمارستان زباله های خود را به محل دفع در نظر گرفته شده منتقل می کنند و شهرداری وظیفه دارد که با فنس کشی و حفاظت های لازم از ورود زباله گردها به محل دفع جلوگیری کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همچنین با بیان اینکه به دنبال تغییر مکان محل کنونی دفع زباله ها هستیم، گفت: چهار مکان برای دفع زباله ها پیشنهاد شده که در نهایت مشاوران ما مکانی پایین تر از سایت سراب قنبر را پیشنهاد داده اند.
به گفته شکیبا ، شهرداری کرمانشاه به دلیل برنامه برای احداث پارک تاکنون با مکان جدید اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مخالفت کرده است.

** شناسایی مطب های غیرمجاز
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه امکان تخلف مطب ها و درمانگاه برای دفع زباله وجود دارد، گفت: به تازگی 10 مطب متخلف در کرمانشاه شناسایی شده اند و پرونده آنها به منظور مشخص شدن جرم در اختیار کمیسیون ماه 11 وزارت بهداشت قرار دارد.
وی با بیان اینکه اکنون به صورت جدی در حال شناسایی و برخورد با مراکز درمانی غیرمجاز هستیم، عنوان کرد: اکنون شاهد فعالیت مراکز غیرمجاز سقط جنین، دندان پزشکی ها و مواردی از این دست هستیم که پس از شناسایی با آنها برخورد خواهیم کرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی از مردم خواست که به مراکز غیر مجاز مراجعه نکنند و در زمان مراجعه به مراکز درمانی از مجاز بودن آن مطمئن شوند.

** امکان نشت زباله های آلوده وجود دارد
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه زباله های بیمارستانی پس از ضد عفونی شدن باید توسط شهرداری دفع شوند، گفت: دفع پس ماند های مطب ها و درمانگاه ها بر عهده شرکت های خصوصی است و دانشگاه علوم پزشکی بر کار این شرکت ها نظارت می کند.
بهمن روشنی با بیان اینکه امکان نشت زباله های بیمارستانی آلوده وجود دارد، گفت: تا جایی که امکان دارد نظارت های خود را افزایش داده ایم و اجازه بیرون آمدن زباله های عفونی از بیمارستان ها را نمی دهیم.
ایرنا روز گذشته گزارش مستندی از رهاسازی زباله های بیمارستانی در سطح وسیعی از منطقه تفریحی سراب قنبر کرمانشاه روز خروجی خود مخابره کرد که در بین مردم و مسئولان بازتاب وسیعی داشت.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.