به گزارش خبرنگار ایرنا، خسرو شهبازی روز چهارشنبه در همایش زکات که در تالار بعث کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از سال ها قبل ثبت جهانی نژاد اسب کرد را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: خون گیری های لازم انجام و نمونه های مورد نظر نیز به فدراسیون جهانی سوارکاری ارسال شده است‌ و به زودی نژاد اسب اصیل کرد به نام کرمانشاه در جهان ثبت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اعلام ‌کرد که 25 مرکز‌ پرورش اسب کرد در کرمانشاه فعالیت می کنند که 2 هزار راس از این نژاد در آنها نگهداری می شود.
شهبازی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه مرکز تحقیقات دامپروری کرمانشاه به عنوان قطب مطالعات دامی‌غرب کشور فعالیت می‌کند، عنوان کرد: مرکز تحقیقات ماهیدشت امروز علاوه بر نژاد گوسفند سنجابی کار تحقیقاتی بر روی دیگر نژادهای غرب کشور را نیز انجام می دهد.
وی در ادامه ، کرمانشاه را یکی از قطب های تولید گندم کشور عنوان کرد و گفت: تاکنون 606 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده و به نظر می رسد که این میزان به 650 هزار تن برسد.
شهبازی ادامه داد: به منظور تقویت خاک استان در کشت دیم با مراکز تحقیقاتی بین المللی رایزنی‌ کرده ایم و امیدواریم‌ که این رایزنی ها به تنوع کشت در استان منجر شود.
وی با بیان اینکه 105 هکتار از اراضی استان زیرکشت زعفران می رود، گفت: امسال صد هکتار دیگر به زمین های زیرکشت زعفران کرمانشاه اضافه می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی ، کرمانشاه را قطب اصلی تولید کلزا در کشور دانست و گفت: سه سال قبل یک هزار هکتار کلزا در استان کشت می شد اما این آمار امسال به هفت هزار هکتار رسیده است.
شهبازی بازدهی کشت چغندر قند در کرمانشاه را بیشتر از مرغوب ترین کشت اروپا عنوان کرد و گفت: در هر هکتار از اراضی کرمانشاه 75 تن چغندر‌ تولید می شود.
وی با بیان اینکه با مشکل صنایع تبدیلی در چغندر قند رو به رو هستیم، گفت: به منظور بهره برداری بهتر از منابع آبی ، کشت پاییزه چغندر در کرمانشاه اجرایی می شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 940 هزار هکتار زمینن کشاورزی و باغ است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.