به گزارش خبرنگار ایرنا ، تقی رستم وندی روز یکشنبه در کارگروه اجتماعی استانداری کرمانشاه افزود: در جامعه جهانی امروز مدیریت در اتاق های بسته دیگر جوابگو نیست و از آنجایی که نظام ما مبتنی بر مردم سالاری دینی است این محور حتما باید جدی گرفته شود.
او بر لزوم سهیم بودن مردم در مرحله سیاستگزاری تاکید کرد و افزود: بازگشت به قدرت و ظرفیت های مردمی به معنای این است که مردم باید در لحظه لحظه حکمرانی مشارکت داشته باشند نه اینکه حکومت فقط در مقاطعی خاص دست نیاز به سوی مردم دراز کند.
رستم وندی با بیان اینکه دشمن در جنگ روانی پیش رو سه هدف را دنبال می کند؛ گفت: دشمن در ابتدا می خواهد با ایجاد عملیات روانی تحولات امنیتی را برجسته سازی کند که لازم است کارشناسان امر نسبت به تهدیدات نظامی به مردم اطمینان خاطر بدهند تا دغدغه ای نداشته باشند.
او ادامه داد: دشمن با برجسته سازی بی ثباتی اقتصادی به دنبال ایجاد جو روانی در جامعه است که در این زمینه نیز باید واقعیت های اقتصادی برای مردم بیان شود.
معاون وزیر کشور هدف نهایی دشمن از ایجاد جنگ روانی را سلب اعتماد از مدیریت سیاسی کشور عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیز نیازمند آرایش جدید سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی هستیم که متاسفانه هنوز نشانه هایی از این آرایش جدید مشاهده نمی شود.

** ارزش های حیاتی کشور
رستم وندی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی بیان داشت: در قله چهلمین سال انقلاب شاهد رویارویی جدی نظام سلطه با انقلاب هستیم و در این رویارویی دشمن می خواهد به سرعت پدیده های اجتماعی را به پدیده های سیاسی و در پایان نزاع امنیتی تبدیل کند.
او سه ارزش، انسجام اجتماعی ، رژیم سیاسی و تمامیت ارضی را ارزش های حیاتی کشور نامید و افزود: دشمن در چهلمین سال انقلاب هر سه حوزه را تهدید می کند و فروپاشی اجتماعی و نیز طرح شعار براندازی نظام جمهوری اسلامی و نیز دست اندازی به تمامیت ارضی کشور را در دستور کار قرار داده است.
به گفته این مقام مسئول ، دشمن در موضوعات مختلفی مانند مباحث فرقه ای و صنفی سرمایه گذاری کرده است و به دنبال فعال کردن شکاف های اجتماعی در جامعه است که باید در این زمینه مدیریت تعارضات اجتماعی در اولویت مسئولان کشور قرار بگیرد.
او ایجاد تعارض فکردی و دست اندازی به باورهای دینی مردم را اولویت اول دشمن عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد شکاف مردم با مردم و نیز شکاف مردم با دولت دیگر موضوعاتی است که دشمن به دنبال تحقق آن است.
رستم وندی جامعه ایرانی را یک جامعه متکثر در طول تاریخ خواند و افزود: این تمدن غنی و فرهنگ شکوفا همواره در حوزه شکاف های مذهبی وحدت آفرین بوده است و این شکاف در فرق مختلف با تکیه بر اسلام پر شده است.
او ادامه داد: در حوزه قومیت و نژادی نیز کلید واژه وحدت آفرین ایرانیت ما بوده است و حتی اگر نظام سیاسی ما هم عوض شود باز این فرهنگ و تمدن در آینده قدرت برخاستن دارد برای همین دشمن آرزوی دست اندازی به تمامیت ارضی ما را دارد.

** آسیب های اجتماعی
رییس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه با اشاره آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد ، طلاق و حاشیه نشینی گفت: در حوزه اعتیاد متاسفانه در ایستگاه مقدماتی که همان آموزش و پرورش است سرمایه گذاری نکرده ایم.
آنچنان که رستم وندی اشاره کرد: اقدام های ما در حوزه اعتیاد در ایستگاه آخر یعنی جمع آوری معتادان از زباله ها و جمع آوری آنها در مراکز ترک اعتیاد خلاصه شده است برای همین در اثر تکرار چرخه اعتیاد فقط 10 تا 15 درصد ار معتادانی که توسط نیروی انتظامی جمع آوری می شوند به پایداری در ترک اعتیاد می رسند.
او تاکید کرد: اگر در گلوگاه نظام تعلیم و تربیت سرمایه گذاری اتفاق می افتاد شاهد افزایش مصرف مواد مخدر و الکل در جوانان نبودیم.
به باور این مقام مسئول ، نظام بودجه ریزی کشور باید به تقویت آموزش و پرورش کمک کند تا در کنار مدارس باشگاه های ورزشی و آکادمی های هنری تاسیس شوند و بچه ها تا چند ساعت بعد از مدرسه با هماهنگی والدینشان به فعالیت های ورزشی و هنری بپردازند.
رستم وندی برخی از کشورهای اروپایی که در مصرف مواد مخدر و الکل آمار بالایی داشتنند را نمونه موفق اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: طبق برنامه والدین موظف بودند حداقل 2 شب در هفته را در کنار فرزندانشان شام بخورند و شب ها نیز اجازه خروج از منزل را به فرزندانشان نمی دادند.
او به جای توجه به مراکز درمانی ماده 15 و 16 خواستار توجه جدی به آموزش و پرورش شد.
کارآفرینی و بازگشت معتادان به جامعه دیگر موضوعی بود که رستم وندی به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع حلقه آخر درمان معتادان است و اگر بخواهیم در اعتیاد و مسائل اجتماعی موفق باشیم باید به این حلقه آخر توجه جدی داشته باشیم.

** بازسازی 2 هزار و 700 بافت فرسوده کشور به بیش از 123 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
معاون وزیر کشور در ادامه با اشاره به وجود 2 هزار و 700 بافت فرسوده در کشور گفت: راه و شهرسازی برای بازسازی این مناطق به 123 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
رستم وندی به فعالیت 10 ساله 46 دفتر تسهیل گری در مناطق فرسوده تهران اشاره کرد و افزود: 40 درصد این مناطق با کمک این دفاتر و از محل مشارکت های مردمی بازسازی شده است در حالی که هزاران میلیارد تومان اعتبار دولتی نیاز داشت.
او تاکید کرد: باید بتوانیم از طریق جلب مشارکت های مردمی و خیرین تا حدودی کیفیت زندگی را در این مناطق ارتقا بدهیم.

** در طرح سازش طلاق تا 15 درصد موفق بوده ایم
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه فقط تا 15 درصد قادریم در طرح سازش بین زوجین در موضوع طلاق موفق باشیم پیشنهاد داد که از تجارب بین المللی ایجاد شبکه مشاوره روانشناختی در کشور استفاده شود تا این آمار به 50 درصد برسد.
رستم وندی در توضیح این طرح نیز گفت: از همان ماه های اول ازدواج تا سه سال بعد زوجین باید زیرنظر روانشاس خانواده قرار بگیرند و مشاوره های روانشاسی نیز یا باید به صورت رایگان باشد یا اینکه با هزینه های کم انجام بشود.
به باور او زوجین بعد از سه سال به ثبات در زندگی مشترک خواهند رسید.
رییس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه بر نگاه ویژه به استان های خوزستان ، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه از حیث آسیب های اجتماعی تاکید کرد وگفت: در این استان شهرستان هرسین نیز به عنوان پایلوت آسیب های اجتماعی در نظر گرفته می شود و برنامه های ویژه ای نیز برای آن طراحی خواهد شد.
رستم وندی اجرای طرح نشاط اجتماعی با رویکرد ورزشی وهنری و نیز حمایت از سازمان های مردم نهاد را دیگر برنامه های معاونت اجتماعی فرهنگی عنوان کرد.
او همچنین بر اجرای طرح پایبند های الکترونیکی به منظور دور کردن عده ای از زندانیان از محیط زندان و قرار گرفتن در محیط خانواده و نیز استفاده از اعتبارات تملک دارایی برای تجهیز و تاسیس سالن های ورزشی استان تاکید کرد.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.