به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که به بهانه آغاز روند کاهش دما و آغاز برداشت محصولات باغی برگزار شد، برنامه هایی همچون اجرای آیین مترسک گردانی، دف نوازی، اجرای موسیقی محلی، اجرای نمایش هلپرکه کردی و آیین توزیع محصولات باغی به نمایش در آمد.
همچنین در پایان این مراسم ، حاضران لباس های کهنه خود را به عنوان نماد دوری از غم و سرآغاز شادی در آتش سوزاندند.
فریبرز عزیزی یکی از اهالی روستای زردویی و برگزار کننده این مراسم در رابطه با جشن چله تابستان به خبرنگار ایرنا، گفت: مردم روستای زردویی هر ساله از دهم تا 13 مرداد ماه آیین باستانی چله تابستان را برگزار می کنند و در باغ های خارج از روستا دور هم جمع می شوند و داشته های غذایی خود را در سبدی جمع می کنند تا بزرگ روستا آن را بین مردم تقسیم کند.
وی که یکی از کارشناسان حوزه گردشگری است، توضیح داد: در میان مردم اورامانات روشن کردن آتش در تابستان به معنی تقاضا برای بارش برف کمتر در زمستان است، چرا که ریزش زیاد برف در زمستان مردم منطقه را با مشکل رو به رو می کند.
عزیزی در باره اجرای نمایش مترسک گردانی در جشن چله تابستان نیز گفت: مردم زردویی در جشن چله تابستان مترسک های مزارع را نیز به همراه خود می آورند و اگر سال کم محصولی را پشت سر گذاشته باشند، آن را می سوزانند و اگر برداشت محصولات چشم گیر باشد آن را در آب می اندازند.
شهرستان پاوه با 58 هزار نفر جمعیت در 112 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.