شهاب نادری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در جلسه دیروز (یکشنبه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسید و برای رای گیری نهایی در صحن علنی مجلس ارسال شد.
او فضای مجلس شورای اسلامی برای تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را مثبت دانست و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، اغلب نمایندگان موافق ایجاد این مناطق در کشور هستند.
نماینده اورامانات ، ایجاد این مناطق در کشور را منجر به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، رونق اقتصادی و رشد سرمایه گذاری دانست و گفت: راهکار مهم و مناسب برای موفقیت در این مناطق اعمال مدیریت درست و اصولی است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با نگاهی به عملکرد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در کشور می بینیم که در جاهایی که مدیریت خوبی اعمال شده این مناطق به رونق کسب و کار و ایجاد شغل و سرمایه گذاری کمک فراوانی کرده است.
نادری افزود: عدم موفقیت برخی از مناطق تجاری در کشور به ماهیت تاسیس این مناطق بر نمی گردد بلکه مشکل اصلی ناشی از عدم مدیریت صحیح و اصولی بوده است.
او به واگذاری مدیریت مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی به وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: براساس تصمیم کمیسیون اقتتصادی مجلس و به منظور کارآیی بهتر این مناطق، تصمیم گرفتیم مدیریت این مناطق از شورای عالی مناطق آزاد گرفته شود.
این نماینده مجلس تصریح کرد اکنون وزیر اقتصاد پاسخگوی مسایل و مشکلات مناطق آزاد در کشور است و مجلس به راحتی می تواند بر عملکرد این مناطق از طریق وزارت اقتصاد نظارت کند.
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ، تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین و منطقه ویژه اقتصادی اورامانات را در مجلس قطعی دانست و گفت: نگاه نمایندگان در این مورد مثبت است.
نادری ایجاد این مناطق را در رونق اقتصادی استان کرمانشاه ، ایجاد شغل و رفع بیکاری بسیار موثر دانست و افزود: برای تاثیرگذاری این مناطق باید مدیریتی خوبی بر آن اعمال شود.
وی یکی از مشکلات فعلی در مناطق مرزی اورامانات را پدیده قاچاق کالا دانست و گفت: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، شاهد حذف قاچاق کالا و فعالیت اقتصادی در چهارچوب قوانین و ضوابط مناطق ویژه اقتصادی خواهیم بود.
نادری خواستار مشارکت خوب مردم اورامانات برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی شد و گفت: فرصت مناسبی برای توسعه اورامانات فراهم شده که باید همه دست به دست هم بدهیم و این توسعه را رقم بزنیم.
وی به مشخص شدن مکان اجرای منطقه ویژه اقتصادی اورامانات اشاره کرد و افزود: سه راهی بیاشوش (جوانرود) در مسیر روانسر به پاوه برای اجرای این منطقه در نظر گرفته شده است.
نماینده اورامانات اضافه کرد: 200 هکتار زمین از محل اراضی ملی در این محدوده برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اورامانات اختصاص یافته و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمانشاه نیز به تصویب رسیده است.
او از بخش خصوصی خواست وارد میدان شود و به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی اورامانات کمک کند.
هم اکنون هفت منطقه آزاد اروند، ماکو، ارس، انزلی، چابهار، قشم و کیش و 64 منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد.
اورامانات به چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که با حدود 300 هزار نفر جمعیت یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
این منطقه در 2 شهرستان ثلاث باباجانی و پاوه دارای بازارچه مرزی است.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به این کشور را به خود اختصاص می دهد.
شهرستان قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه 186 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
این شهرستان با 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان و بازارچه سومار، محور نیمی از صادرات 2 میلیارد دلاری ایران به همسایه غربی است که انتظار می رود این رقم با ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین جهش قابل توجهی داشته باشد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.