به گزارش خبرنگار ایرنا، مرزنشینان قصرشیرین بیشتر روزهای سال را خاکستری تجربه می کنند ، گویی دیگر رنگ ها از این دیار رخت بر بسته و همین امر آثار زیانباری را بر سلامت روحی ، روانی و جسمی مردمان این منطقه برجا گذاشته است.
نتیجه گرد و غبار ، بروز بیماری های مختلف ریوی ، تنفسی همچون آسم و آلرژی و تشدید دیگر بیماری های قلبی عروقی است و مشکل آلودگی هوا در برخی روزها در قصرشیرین بسیار جدی است ولی مردمانش در روزهای غبارآلود نیز همچون روزهای عادی که آب و هوا خوب است باید در مشاغل و فعالیت های روزمره خود حضور یابند و دریغ از یک روز تعطیلی!.
شهری غبار گرفته ، درختان و محیط سبزی که رویشان را یک لایه از غبار پوشانده ، آسمانی تیره ، خورشیدی که در لایه های غبار گم شده ولی گرمایش کلافه کننده است ، راه پله های خاکی و در نهایت ریه هایی که دیگر توان تحمل ریزگردها را ندارند ، این ها همه حکایت این روزهای مردم رنگ پریده از غبار قصرشیرین است.
نفس های مرزنشینان قصرشیرین چند سالی است که در اثر آلودگی هوا گرفته و به شماره افتاده و این آثار تنها تهدیدی بر سلامت جانی مردمان این منطقه نیست بلکه کشاورزی و اقتصاد منطقه را نیز درگیر کرده زیرا برای داشتن اقتصادی پویا نیازمند نیروی انسانی سالم ، شاد و توانمندی هستیم و مردمان این منطقه دیگر غبار و بحران توانشان را گرفته است.
گویی جنگ برای مردمان قصرشیرین تمام نشدنی است و این بار مردم ، گرفتار جنگ ریزگردهای عربی شده اند و غبار مردمی که در روزهای جنگ نابرابر هشت ساله که در نهایت آواره دیگر مناطق شده اند را این بار نیز گرفتار کرده است.
این روزها مردمان این منطقه چشم امیدشان به دولتمردان است تا به هر طریقی شده نسبت به تغییر این تراژدی غمناک اقدام کنند بلکه غبار این منطقه شسته شود و ساکنانش رهایی یافته و نفسی راحت بکشند.
این سزاوار نیست که مردمان این منطقه تابستانی هایی را با دمای حدود 50 و گاهی هم بالاتر همراه با غبار نفس بکشند ، زیرا مردمان این منطقه دین بزرگی بر گردن نظام اسلامی دارند که آن مقاومت جانانه مردم این دیار در دفاع از این آب و خاک در سال های جبهه و جنگ است.

** قصرشیرین بازهم غبار آلود است
سرپرست اداره هواشناسی قصرشیرین ، میزان دید افقی ناشی از گرد و خاک در این شهرستان مرزی در روز شنبه را هشت هزار متر اعلام کرد و گفت: این میزان از حد استاندار یک هوای پاک و سالم (10 هزار متر) ، 2 هزار متر کمتر است.
امیرپرویز نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، دمای صبح امروز این شهرستان را 26 درجه سانتیگراد بالای صفر و میزان رطوبت موجود در هوای این منطقه مرزی را نیز 25 درصد اعلام کرد.

** قصرشیرین امسال 48 روز درگیر گرد و غبار بوده است
سرپرست اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: از ابتدای امسال تاکنون این شهرستان مرزی 48 روز درگیر گرد و خاک بود که روزهای غبارآلود در فروردین 12، اردیبهشت هفت، خرداد 12 و در تیر نیز 17 روز به ثبت رسیده است.
گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور، نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق ، در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردها بوده است.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.