به گزارش خبرنگار ایرنا، صنعت یکی از بخش هایی است که از دیرباز به عنوان یکی از نقاط قوت استان کرمانشاه مطرح بوده و امروز اکثر کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که توسعه صنعتی، توسعه همه ­جانبه اقتصادی را به همراه دارد و از سوی دیگر دستیابی به توسعه صنعتی نیز نیازمند وجود یک راهبرد توسعه منسجم و عملیاتی و نیز عزم جدی ملی برای حرکت در این مسیر است.
کرمانشاه که از لحاظ جغرافیایی موقعیتی راهبردی دارد یکی از استان هایی است که به دلیل دارا بودن مرز طولانی با کشور عراق در خصوص صادرات وضعیت مناسبی دارد به گونه ای که بیش از 50 درصد از صادرات کل کشورمان به عراق از مرزهای این استان صورت می گیرد.
داشتن 2 مرز رسمی و فعال و چند بازارچه برای کار صادرات و واردات شرایطی را ایجاد کرده که واحدهای تولیدی و صنعتی استان با بهره مندی از این مزایا نهایت تولید و فروش را داشته باشند اما متاسفانه در سال های اخیر وضعیت این گونه نبوده است.
تعطیلی بخشی از واحدهای صنعتی، فروش نرفتن محصولات تولیدی، بدهی های سنگین و ... از جمله مشکلاتی است که برخی واحدهای صنعتی استان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، واحدهایی که در صورت فعال شدن می توانند بخش اعظمی از مشکل بیکاری استان را حل کنند.
واحدهای تولیدی 'مارپیچ باختر'، 'شاهوجام اورامان'، 'کردسان'، 'لبنیات حاجی بابا'، 'رنگسازان غرب' و 'نگین رخ دالاهو' از جمله واحدهایی بودند که در حضور هوشنگ بازوند استاندار، عبدالرضا مصری نماینده مجلس و مسئولان و مدیران مربوطه به مشکلات آن ها رسیدگی شد.

** شرکت مارپیچ باختر و مشکل عدم دریافت مطالباتش
اولین شرکتی که وضعیت آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت شرکت مارپیچ باختر تولید کننده جعبه فرمان پراید، اجزاء سیستم فرمان، مارپیچ فرمان، قطعات داخلی موتور و ... با 150 نفر اشتغالزایی بود.
احمد مومیوند مدیرعامل شرکت، عدم وصل مطالبات این واحد از شرکت های خودروساز، الزام به پرداخت ارزش بر افزوده توسط امور مالیاتی، بدهی به بانک صادرات و الزام توسط بانک به پرداخت این بدهی ها را از مهمترین مشکلات موجود عنوان کرد.
به گفته مومیوند شرکت مارپیچ باختر سالانه 325 هزار دستگاه جعبه فرمان پراید، 350 هزار قطعه اجزاء سیستم فرمان، 100 هزار عدد مارپیچ فرمان و 300 هزار عدد قطعات داخلی موتور تولید می کند.
در این نشست مقرر شد این شرکت تولیدی بعد از 6 ماه تنفس، ارزش بر افزوده امور مالیاتی را با سود 10 درصد و معوقات خود به بانک را نیز از 6 ماه دیگر به صورت اقساطی پرداخت کند.

** مشکلات شرکت شاهوجام اورامانات
واحد دیگری که به مشکلات آن رسیدگی شد شرکت شاهو جام اورامان تولید کننده انواع شیشه سکوریت با تولید سالانه 10 هزار تن در سال بود.
آنگونه که شایان مولودی مدیرعامل شرکت شاهو جام می گوید ظرفیت اشتغالزایی این شرکت در ابتدا 35 نفر بوده که به علت مشکلات متعدد این تعداد هم اکنون به 16 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه میزان بدهی شرکت به بانک 45 میلیارد ریال است، خواستار تعویق در پرداخت تسهیلات اعطایی شد.
در این جلسه مقرر شد دفتر امور اقتصادی استانداری کرمانشاه پرونده شرکت را جدی و عمیق تر مطالعه کرده و با هم افزایی با بانک مربوطه راه چاره ای برای حل مشکل این واحد تولیدی اندیشیده شود.

** لبنیات حاجی بابا و مشکلی به نام بدهی های معوقه
تعاونی 2030 که با نام تجاری حاجی بابا در زمینه تولید محصولات لبنی فعالیت می کند، دیگر واحد صنعتی بود که مشکلات آن توسط مسئولان بررسی شد.
این تعاونی با 40 نفر کارگر سالانه 43 هزار تن انواع محصول لبنی را تولید می کند اما به دلیل بدهی معوق 18 میلیارد ریالی که به بانک صادرات دارد از دریافت تسهیلات از سوی بانک سپه بازمانده است.
در این جلسه تصمیم بر این شد تا این واحد تولیدی بدون هیچ پیش پرداختی معوقات خود به بانک صادرات را به صورت اقساطی پرداخت و با تائید مدیر شعب این بانک، مبلغ پنج میلیارد ریال تسهیلات نیز از بانک سینا با سود هشت درصد پرداخت شود.

** رسیدگی به مشکلات واحدهای کردسان، رنگسازان غرب و نگین رخ دالاهو
واحدهای صنعتی کردسان و نگین رخ دالاهو و شرکت پیمانکاری رنگسازان غرب نیز از دیگر واحدهایی بودند که هر کدام مشکلات خود را مطرح و پاسخ های مناسبی دریافت کردند.
نماینده گروه صنعتی کردسان، تولید کننده بلوک فوق سبک گازی مشکل خود را عدم ارائه مجوزهای لازم برای صدور پروانه بهره برداری توسط اداره کل راه و شهرسازی عنوان که مقرر شد مجوز لازم به این شرکت داده شود.
شرکت نگین رخ دالاهو نیز که با بدهی معوق به باک روبرو بود با تصمیم مسئولان حاضر در جلسه مقرر شد تسهیلات خود را به صورت اقساطی پرداخت نماید.
شرکت پیمانکاری رنگسازان غرب نیز که در زمینه راه سازی فعالیت می کند و مطالبات زیادی نزد دستگاه های اجرایی دارد نیز برای دریافت بخش اعظمی از مطالبات خود که بالغ بر 50 میلیارد ریال است، قول مساعد گرفت.

** درخواست استاندار کرمانشاه از دستگاه های اجرایی
استاندار کرمانشاه نیز به عنوان رئیس جلسه از دستگاه های اجرایی خواست تا به کمک واحدهای صنعتی و تولیدی بیایند تا این واحدها با افزایش ظرفیت تولیدی خود شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی استان را نیز فراهم کنند.
هوشنگ بازوند افزود: شرایط به گونه ای است که اگر فشار موجود که روی برخی واحدهای تولیدی وجود دارد برداشته نشود آن ها مجبور به تعدیل نیرو می شوند که این کار بر جمعیت بیکار استان اضافه می کند.
وی یادآوری کرد: ایجاد چنین شرایطی علاوه بر اینکه مانع توسعه و پیشرفت اقتصاد استان می شود تهدیدی جدی برای کرمانشاه نیز هست بنابراین همه باید کمک کنند تا چنین وضعیتی رخ ندهد.
بازوند با بیان اینکه عبور از رکود واحدهای صنعتی نیازمند عزم جدی همه مسئولان از جمله بانک هاست، خاطرنشان کرد: خوب است که مدیران بانک ها تا جایی که امکان پذیر است در مقابل مشکلات واحدهای صنعتی از جمله عقب افتادن پرداخت اقساط، جریمه های سنگین در نظر گرفته شده و ... انعطاف بیشتری به خرج دهند.

** از بخش خصوصی آنگونه که باید حمایت نمی شود
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به ظرفیت بالای بخش خصوصی برای رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت متاسفانه آنگونه که باید در کشور از بخش خصوصی حمایت نمی شود.
عبدالرضا مصری با بیان اینکه اقتصاد عمدتا باید با محوریت بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: تقویت این بخش باعث پیشرفت کشور و کاهش مشکلاتی از قبیل بیکاری می شود.
وی همچنین از بانک ها برای کمک هرچه بیشتر به واحدهای مشکل دار صنعتی دعوت کرد و گفت: زمین گر شدن هر کدام از این واحدها ضربه های جبران ناپذیری به اقتصاد جامعه وارد می کند که جبران آن به سال ها زمان نیاز دارد.
در استان کرمانشاه نزدیک به یک هزار پروانه بهره برداری صنعتی با ظرفیت اشتغالزایی حدود 30 هزار نفر صادر شده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت با 21/6 درصد نرخ بیکاری در صدر استانهای کشور قرار دارد.
گزارش: مسعود اسماعیلی
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.