سارا شاه آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میکروب شیر با جوشاندن از بین می رود ضمن اینکه به یاد داشته باشید فریز کردن مواد غذایی این میکروب را نابود نمی کند.
وی همچنین اجتناب از مصرف پنیر تازه را در این خصوص توصیه کرد و گفت: پنیر باید 90 روز در آب نمک بماند و سپس مصرف شود.
او در ادامه با بیان اینکه بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می شود، گفت: باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد.
شاه آبادی اظهار داشت: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از 2 بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد.
وی اعلام کرد: بیماری تب مالت از راه تنفسی (هوای آلوده آغل)، از راه خوراکی (شیر و لبنیات غیربهداشتی و گوشت و بافت نیم پز دام) و از راه پوست زخمی و مخاط (هنگام شیر دوشی، ذبح دام، لمس حیوان بیمار، تماس با اشیاء آلوده) می تواند از حیوان به انسان منتقل شود.
وی با اشاره به اینکه علائم و نشانه های تب مالت شامل طی سه مرحله در شخص ظاهر می شود، گفت: سه ماه اول بیماری مرحله حاد و مرحله زودرس است که تب، بی اشتهایی، تعریق شبانه، سردرد، درد بدن و درد زانو یا سایر مفاصل از علائم آن می باشد.
وی افزود: بعد از سه ماه بیمار وارد مرحله تحت حاد می شود که در این مرحله عارضه های بیماری بیشتر شده و در هر جای بدن به ویژه در استخوان ها و مفاصل دیده می شود.
شاه آبادی اظهار داشت: در صورتی که علائم و عوارض بیماری بیشتر از یکسال ادامه داشته باشد، بیماری وارد مرحله مزمن شده و فرد دچار مشکلاتی مانند افسردگی و گاهاً نازایی می شود.
وی واکسیناسیون دام ها و کنترل بیماری در دام، شستشوی صحیح دستها (با آب و صابون) بعد از تماس با محیط آلوده، استفاده از لباس کار، کفش مخصوص و ماسک در هنگام ورود به محل زندگی دام ها، استفاده از دستکش برای پاک کردن و قطعه قطعه کردن گوشت و استفاده از دستکش شیردوشی را مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین دستکش بلند زایمان (تا آرنج)، دستکش کار در آغل برای جمع آوری فضولات و ماسک و عینک محافظ چشم، ضدعفونی کردن محل زایمان دام، کف کفش ها و لاستیک ماشین هایی که به محل نگهداری دام ها وارد و خارج می شوند ، ظروف حمل و نقل و نگهداری شیر دام و کشتارگاه ها به طور منظم را از جمله اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت در انسان برشمرد.
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین بهسازی محل زندگی دام ها، داشتن نور کافی و تهویه مناسب هوا در محل زندگی دام ها، مبارزه با جوندگان و حشرات در محل نگهداری دام ها، عدم نگهداری فضولات دام در کوچه و خیابان و دور نگهداشتن این مواد بیماری زا از محل زندگی انسان، انجام ندادن ذبح در محل زندگی شخصی را از دیگر راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری دانست.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 32 شهر و 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شتر مرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیر خام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.