نماز عید فطر در این روز باشکوه خاصی در همه جای دنیا بین مذاهب مختلف اسلامی از شیعه و سنی گرفته تا دیگر فرقه ها در صف های متحد اقامه می شود و این روز در واقع جشن بندگی همه مسلمانان روزه دار و روز برکات و خیرات است.
در این روز مسلمانان برای آزادی و رهایی دیگر مظلومان عالم از زیر شکنجه ظالمان و ستمکاران دعا می کنند.
در قنوت نماز عید سعید فطر آمده است که این روز باعث افزایش شرافت و کرامت خاندان پیامبر اسلام (ص) و باعث سرور و خوشحالی نبی اکرم (ص) می‌شود و از خشنودی پیامبر اسلام (ص)، خدا نیز خشنود می‌شود.
در روز عید فطر همچنین زکات (فطریه) از سوی مسلمانان متمکن پرداخت می شود که این عدالت و منزلت اسلام را در روابط اجتماعی به منظور دستگیری از نیازمندان نشان می دهد.
عید فطر در بین ملت های مسلمان به شیوه های گوناگونی گرامی داشته می شود اما نقطه اشتراک این روز بزرگ، برپایی نماز اول صبح عید پس از طلوع آفتاب در صف های منسجم بین نمازگزاران، پرداخت زکات فطریه و همچنین انجام صله رحم و پخت غذای عید و دعوت از اقوام، فامیل، دوستان و آشنایان برای تناول از غذای عید است.

** عید فطر در بین قوم کرد
در بین قوم کرد نیز عید فطر همانند دیگر مسلمانان با برپایی نماز و پرداخت زکات فطریه آغاز می شود.
در این روز مسلمانان کرد زبان، بهترین لباس های خود را بر تن می کنند و آراسته و پیراسته از نظر دل و ظاهر از همدیگر حلالیت طلب می کنند و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ، یک ماه روزه داری و آمرزش گناهان را دارند.
عید فطر در کنار عید قربان از بزرگترین اعیاد اسلامی در بین کرد زبانان است و مسلمانان کرد زبان به شکرانه یک ماه عبادت و روزه داری در این روز به شادمانی و جشن و پایکوبی می پردازند.
در روز عید، زنان سحرگاه بیدار می شوند و غذای روز عید را آماده می کنند و غذاهای متنوعی برای روز عید طبخ می شود از جمله انواع خورشت ها؛ در کرمانشاه و کردستان نیز بیشتر خورشت آلو ، قیصی (برگه زدآلو) ، قیمه و ... طبخ و بین مردم توزیع می شود.
بعد از اقامه نماز عید فطر نمازگزاران یکدیگر را به تناول غذا بر سفره های خود دعوت می کنند و اجابت دعوت برای تناول غذا نوعی افتخار محسوب می شود.
دادن عیدی به کودکان و همچنین خریدن عیدی و دادن هدیه و خلعت به نوعروس ها از دیگر آئینی است که در روز عید فطر در بین کرد زبانان کرمانشاه مرسوم است.
عید فطر همچنین روزی است که در آن اگر فردی از یک خانواده تازه درگذشته باشد، اقوام و فامیل در منزل متوفی جمع می شوند و اگر لباس سیاه بر تن داشته باشند با بردن لباس های رنگی، رخت عزا را از تن آن ها بیرون آورده و آنان را در شادی روز عید سهیم می کنند.
از دیگر آئین هایی که در این روز مرسوم است زیارت اهل قبور، دعا و آمرزش برای درگذشتگانی است که دستشان از دنیا کوتاه شده است و همچنین به یاد آن ها شمعی روشن کرده و خیرات و حسنات می کنند تا ثوابش به اهل قبور برسد.
مردم کرد در روز عید فطر برپایی آئین های جشن، عروسی و خواستگاری در بین خانواده هایی که جوانان دم بخت دارند را نیکو می دانند و سرکشی از ایتام، دستگیری از نیازمندان ، پخت کلوچه و شیرنی های محلی ، رفتن به دیدن اقوام و فامیل، حضور دسته جمعی در دامن طبیعت، خرید لباس نو روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و دوخت انواع لباس های شاد و محلی برای پوشیدن در روز عید همگی از دیگر مواردی است که این روزها در بین کرد زبانان دیار کرمانشاه وجود دارد.
در شهرستان قصرشیرین غربی ترین نقطه کشورمان که 186 کیلومتر مرز با عراق دارد نیز همانند دیگر شهرستان های استان کرمانشاه این آئین به زیبایی انجام می شود و زیباترین جلوه آن برپایی نماز شیعه و سنی و خواندن شعار وحدت در کنار یکدیگر است.
به امید قبولی طاعات و عبادات یک ماه بندگی همه روزه داران، ایران اسلامی به استقبال این عید بزرگ می رود.
*خبرنگار ایرنا دفترقصرشیرین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.