به گزارش خبرنگار ایرنا ، برای تولید یک محصول زراعی هزینه های بسیاری برای خرید ، تامین بذر ، کود و سم صرف می شود و خوش شانسی کشاورز زمانی است که آن محصول با خرید تضمینی و یا تامین بازار مصرف با بهایی مناسب به فروش برسد.
آن روی سکه یعنی بدشانسی یک کشاورز زمانی است محصولی که با چندین ماه زحمت و هزینه های بسیار به عمل آمده ، روی دست کشاورز باد کند و این ، حکایت این روزهای سیب زمینی کاران قصرشیرین است.
در شهرستان قصرشیرین هم اکنون حدود 170 کشاورز سیب زمینی کار منتظرند تا محصول خود را که در مجموع بیش از 12 هزار تن است با قیمتی مناسب به فروش برسانند، اما دمای بسیار بالا و گرم شدن هوا و افت بهای محصول، باعث شده تا کشاورز به هر طریقی شده حتی با پایین ترین قیمت ، محصول خود را به دست خریدار برساند.
نبود انبارهای مناسب و سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی نیز از دیگر مشکلاتی است که کشاورز را واردار می کند تا با هر قیمتی هرچه سریعتر محصول خود را به فروش برساند و پایین ترین نرخ محصول را بر خراب شدن آن به دلیل گرما و دمای بالای هوا ترجیح دهد.
اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در بازار 15 تا 25 هزار ریال است در حالی که سیب زمینی کاران محصول خود را با قیمت هرکیلوگرم چهار یا پنج هزار ریال، در مزارع می فروشند که نقش دلالان را در این بین نباید نادیده گرفت.
یکی از سیب زمینی کاران قصرشیرینی گفت: تنها دارایی من 2 هکتار زمین کشاورزی است که امسال آن را به کشت سیب زمینی اختصاص داده ام.
م. مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت تولید هرکیلوگرم محصول سیب زمینی برای من بیش از 30 هزار ریال تمام شد اما اکنون مجبورم آن را با قیمت هرکیلوگرم پنج هزار ریال به فروش برسانم که این آسیب جدی به من و خانواده ام وارد کرده است.
وی با ابراز ناراحتی از این وضعیت ، خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کشاورزان سیب زمینی کار شد و گفت: در شهرستان گرمسیری قصرشیرین یک سردخانه یا انبار مناسبی نیز وجود ندارد تا محصول را به آنجا منتقل کنیم تا با بهبود شرایط ، آن را با قیمت متعادلی که زحمات ما نیز بر باد نرود به فروش برسانیم.
دیگر سیب زمینی کار قصرشیرینی اظهار داشت: من روزانه هزینه بسیار زیادی را بابت دستمزد کارگرانی که برای برداشت محصول در زمین من مشغولند پرداخت می کنم و با توجه به پایین بودن قیمت محصول سیب زمینی، تنها از زحمات چندین ماهه خود نصف هزینه های کاشت و تولید به دستم می رسد و این عادلانه نیست.
ع. حسینی ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خرید تضمینی محصول سیب زمینی را راهی برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان قصرشیرین توصیف کرد.
دیگر کشاورز سیب زمینی کار قصرشیرینی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود قوانین دست و پاگیر بانک ها در ارائه تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی به منظور کاشت و برداشت مکانیزه، مطلوب نبودن خسارت بیمه محصولات کشاورزی ، کمبود حمایت مسئولان از صادرات محصول به عراق ، کمبود تجهیزات صنعت کشاورزی و بالا بودن هزینه های حمل محصول به دیگر نقاط از دیگر مشکلاتی است که سیب زمینی کاران را متضرر کرده است.
ب. محمودیان ، ادامه داد: زیرساخت های کشور عراق هم اکنون آماده نیست و نیازمند محصولات کشورهای همسایه است اما ما به جای صادرات محصول ، صنعت کشاورزی را صادر می کنیم که همین امر باعث شد تا کشور همسایه در شرایطی که محصولات ما به ثمر می رسد از خرید و ورود محصولات به کشورش جلوگیری کند و در این شرایط ، ترجیح می دهد محصولات داخلی خود را مصرف کند.
نبود صنایع تبدیلی نیز دیگر مشکلی است که کشاورزان و باغداران را متضر رمی کند زیرا در صورت ایجاد صنایع تبدیلی می توان سیب زمینی را به شکل های دیگر به فروش رساند و این مستلزم حمایت مسئولان و تشویق و ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

** تولید 12 هزار و 360 تن محصول سیب زمینی در قصرشیرین
مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین از آغاز برداشت سیب زمینی از سطح 618 هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.
مراد محمودیان فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین برداشت سیب زمینی در هر هکتار 20 تن است که پیش بینی می شود در مجموع 12 هزار و 360 تن محصول از مزارع زیرکشت این محصول برداشت شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون 170 کشاورز در قصرشیرین در زمینه کاشت و برداشت سیب زمینی فعالیت دارند ، ' آریندا ، سانتا ، مارفونا و برون' را ازجمله ارقام کشت شده این محصول در این شهرستان مرزی و گرمسیری بیان کرد.
وی گفت: در قصرشیرین متاسفانه انبار و سردخانه ذخیره محصولات کشاورزی وجود ندارد و این از مشکلاتی است که در راستای ذخیره سازی محصولات کشاورزی و باغی با آن روبرو هستیم.
وی، مهمترین مشکل سیب زمینی کاران قصرشیرین را نبود سردخانه و انبار نگهداری محصولات و جلوگیری از صادرات محصول سیب زمینی از سوی دولت عراق اعلام کرد.
محمودیان فر گفت که در صورت فراهم شدن شرایط صادرات محصول سیب زمینی، از کشاورزان پشیتبانی لازم خواهد شد تا با ایجاد بازار فروش خارجی این محصول ، دست دلالان و سودجویان کوتاه شود.
عملیات برداشت محصول سیب زمینی در قصرشیرین از اواخر اردیبهشت آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت.
سیب زمینی یکی از محصولات کشاورزی است که در صورت مساعد بودن شرایط محیطی در هوای آزاد و در فصل بهار کشت می شود.
یکی از راهکارهای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار، توجه به صنعت کشاورزی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است و شهرستان مرزی قصرشیرین به واسطه در اختیار داشتن زمین های کشاورزی و منابع آبی فراوان و برخورداری از 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی، در صورت توجه و اهتمام بیشتر مسئولان می تواند به قطب تولید محصولات کشاورزی کشور تبدیل شود.
ایجاد اشتغال پایدار در قصرشیرین ، علاوه بر ایجاد امنیت پایدار در نواری مرزی، در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به مناطق شهری و بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها بسیار موثر است.
امید است دولتمردان با اتخاذ راهکار درست و اصولی، شرایطی را فراهم کنند تا با احداث سردخانه ، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات و حذف واسطه گری ، کشاورزان محصولات تولیدی خود را با خیال آسوده به فروش برسانند.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت ، دارای 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.