دکتر وریا رحیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی و بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.
وی بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشار خون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلال کلیوی، اعصاب و روان و آسم را از جمله شرایط جسمی دانست که فرد می بایست پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت نماید.
او با تأکید بر اینکه بیمارانی که انسولین مصرف می کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، به اهمیت تنظیم و کنترل مرتب قند خون در بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.
وی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به بیماری انسداد ریوی (COPD) و صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند، گفت: پزشکان باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند و نیز بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند، توصیه های لازم را ارائه دهند.
رحیمی اظهار کرد: مطالعات به عمل آمده بر روی داروهای ضد فشار خون و ضد انعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثر بخشی این داروها ندارد ضمن اینکه گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور) ، برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار بنماید.
وی افزود: برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که 2 بار در طول روز مصرف شوند، مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.
او یادآور شد: برای درمان عفونت، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی بنماید که به جای چند بار مصرف در طی روز ، یک یا 2 بار در روز مصرف شود.
رئیس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: برخی از داروها نیز به شکل 'آهسته رهش' در بازار دارویی موجود می باشند و به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می تواند داروی آهسته رهش که یک بار در روز تجویز می شود را توصیه نماید.
رحیمی گفت: تغییر نحوه مصرف برخی از داروها ( از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن می باشد که در صورت وجود این شکل دارویی، به جای مصرف برخی از داروهای خوراکی ، پزشک معالج می تواند آنها را به شکل زیست چسب (بر روی پوست) تجویز نماید.
در استان کرمانشاه چهار شرکت تولید دارو وجود دارد که 2 مورد آن دانش بنیان است و یکی از آنها جزء با کیفیت ترین شرکت های دارویی ایران می باشد.
براساس آمار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سالانه بیش از چهار هزار میلیارد ریال دارو و تجهیزات مصرفی در استان کرمانشاه مصرف می شود.
اکنون حدود 250 داروخانه در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه فعال است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.