دکتر علیرضا جانبخش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه پشه خاکی عامل اصلی انتقال بیماری سالک است، افزود: این بیماری از 2 راه منتقل می شود که مناطق باز بدن، نواحی سر و صورت، دست، گردن و پاها نمونه ای از راه انتقال است.
این پزشک با بیان اینکه به سمت گرم شدن هوا به ویژه در مناطق زلزله زده گرمسیری استان در حرکت هستیم، افزود: استفاد از حشره کش های قابل استفاده برای پوست به ویژه در نواحی سر و گردن و استفاده از جوراب و دستکش مناسب در چنین شرایطی برای در امان ماندن از پشه خاکی سالک ضرورت دارد.
جانبخش یادآور شد: در نهایت پیشگیری و پوشاندن بدن برای در امان ماندن از این بیماری پیشنهاد می شود.
این متخصص بیماری های عفونی و تب دار با بیان اینکه 2 مورد بیماری سالک در مناطق زلزله زده دیده شده، اظهار داشت: این 2 مورد در افرادی مشاهده شد که برای یاری رسانی و امداد دهی به مناطق زلزله زده اعزام شده بودند که مورد درمان قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه افراد زلزله زده در معرض عفونت های تنفسی قرار دارند، گفت: حضور چندین نفر در کانکس و تنفس جمعی آنان خطراتی همچون شیوع آنفلوآنزا را به همراه دارد، همچنان که که در روزهای آینده وارد مرحله دوم این بیماری می شویم.
مدیرگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی و تهویه مناسب برای پیشگیری بسیاری از بیماری های عفونی در مناطق زلزله زده ضرورت دارد.
سالَک یا لیشمانیوز پوستی، شایع‌ ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود، عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان نیز که در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد باعث کشته شدن 620 تن و مصدومیت 12 هزار و 386 نفر شد.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.