به گزارش خبرنگار ایرنا؛ زمزمه های مهلت دادن به زلزله زدگان برای پرداخت اقساط بانکی از اوایل آذر و همزمان با هشدار تند استاندار کرمانشاه به بانک های استان شنیده شد.
هوشنگ بازوند اواخر آبان ماه از ارسال پیامک های بانک ها به زلزله زدگان کرمانشاه و تاکید آنها بر لزوم پرداخت اقساط به شدت انتقاد کرد و گفت: مردم خانه ای برایشان نمانده است اما می گویند بیا قسط بده.
با سفر ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و سپس اظهارات نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، موضوع مهلت دادن برای بازپرداخت تسهیلات بانکی جدی تر شد تا اینکه اواسط آذر ماه اعلام شد که هیات دولت با استمهال 2 ساله وام های بانکی زلزله زدگان کرمانشاه موافقت کرده است.
انتشار این خبر موجی از شادی را به استان کرمانشاه آورد و استانداری هم خیلی زود دست به کار شد و بانک ها را پای کار آورد.

** اصل مصوبه
در جلسه استاندار کرمانشاه با مدیران عامل بانک های استان در روز 26 آذر مقرر شد که همه بانک ها و موسسات دولتی و غیر دولتی و پست بانک تا آخر همین ماه لیست افرادی را که در شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام‌آباد غرب، ثلاث و باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه و 2 بخش ماهیدشت و کوزران(از توابع شهرستان کرمانشاه) تا قبل 21 آبان(زمان وقوع زلزله) تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، تهیه و به اداره کل مدیریت بحران استانداری ارسال کنند.
این اداره کل باید تا یک هفته پس از دریافت لیست ها، بررسی لازم را انجام دهد و اسامی افراد مورد تایید را برای امهال 2 ساله تسهیلات اعطایی به بانک های استان معرفی کند.

** 9 شهرستان، بدون محدودیت
به دنبال انتشار این مصوبه، سوالات و ابهامات زیادی در بین ساکنان مناطق زلزله زده شکل گرفت.
اینکه 'آیا همه ساکنان شهرستان های مورد اشاره و همه وام ها شامل این مصوبه می شوند؟' مهمترین سوال مردم بود.
خبرنگار ایرنا برای شفاف سازی این موضوع به سراغ رضا محمودیان، مدیر کل بحران استانداری کرمانشاه رفت.
محمودیان روز پنجشنبه 30 آذر در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: مصوبه استمهال وام های بانکی شامل شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام‌آباد غرب، ثلاث و باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه و 2 بخش ماهیدشت و کوزران(از توابع شهرستان کرمانشاه) می شود.
به گفته او، 'تمام ساکنان این شهرستان ها و همه وام های دریافتی آنان تا زمان وقوع زلزله 21 آبان شامل این مصوبه می شود.
آنچنان ‌که مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه بیان کرد: هزینه استمهال 2 ساله وام های بانکی 9 شهرستان و 2 بخش استان کرمانشاه، 10 هزار و 500 میلیارد ریال است.
البته استاندار کرمانشاه پیش تر این رقم را 'بیش از چهل هزار میلیارد ریال' عنوان کرده بود.

** امهال وام‌ها در شهر کرمانشاه مشروط به تایید استانداری
مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه گفت: تنها این 9 شهرستان و 2 بخش مورد اشاره از زلزله 21 آبان خسارت دیده اند و سایر شهرستان ها و مناطق استان دچار آسیب نشده اند و طبعا مشمول مصوبه استمهال نمی شوند.
محمودیان در عین حال افزود: با توجه به بالا بودن میزان معوقات بانکی در مرکز استان، مقرر شده است که لیست افراد آسیب دیده در مرکز استان تهیه و به بانک‌های استان ارائه شود تا مصوبه استمهال شامل آنها نیز بشود.
بنابر گفته استاندار کرمانشاه 'استمهال تسهیلات بانکی در مناطق زلزله زده به ویژه در شهرستان کرمانشاه شامل وام‌های بازرگانی کلان نمی شود، مگر اینکه واقعا و بر اساس نظر کارشناسی، آسیب دیده تلقی شوند.'
بر اساس مصوبه روز 26 آذر استانداری و مدیران بانک ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موظف شده اند با هماهنگی فرمانداری کرمانشاه نسبت به تهیه و تنظیم لیست افراد خسارت دیده از زلزله 21 آبان در شهرستان کرمانشاه اقدام و برای تایید به اداره کل مدیریت بحران استانداری ارسال کنند.
نمایندگان استان در مجلس و بخش زیادی از فعالان اقتصادی خواستار اجرای بدون شرط مصوبه امهال تسهیلات بانکی در کل استان شده اند.
آنان استدلال می کنند که با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی در استان و قرار داشتن آن در رتبه آخر اشتغال و کسب و کار، لازم است کل استان کرمانشاه مشمول این مهلت 2 ساله قرار گیرد تا زمینه یک رونق جدید در کرمانشاه ایجاد شود.

** نیازی به مراجعه مردم به بانک‌ها نیست
به گفته مدیر کل بحران استانداری کرمانشاه، برای امهال وام ها نیازی به مراجعه مستقیم زلزله زدگان به بانک ها وجود ندارند و تهیه لیست افراد بدهکار توسط خود بانک ها و موسسات مالی انجام می شود.
محمودیان اظهار داشت که این مصوبه هم اکنون ابلاغ شده و بانک های استان در حال تهیه لیست افراد و معوقات بانکی هستند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7444/3033 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.