به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جوانرود از شهرستان هایی است که روزگاری در بن بست جغرافیایی قرار داشت به یکی از هدف های مسافرتی تبدیل شده و سالانه حدود یک میلیون مسافر و مهمان وارد این شهر می شوند گرچه این رقم با گذر هر سال روندی صعودی دارد.
طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری از یکسو و وجود بازارچه ای که از لوازم خانگی گرفته تا لوازم صوتی تصویری، انواع تلفن های همراه، لوازم بهداشتی و آرایشی و... آن هم با قیمت های بسیار ارزان نسبت به شهرهای بزرگ کشور انگیزه ای برای رفتن ایرانیان به جوانرود است.
اما با اینکه این شهرستان حدود 2 دهه است در تولید ثروت و جذب گردشگر برای استان کرمانشاه نقش اساسی ایفا می کند ولی زیرساخت های آن همچنان آنگونه که شایسته یک شهرستان توریستی – اقتصادی است مورد توجه واقع نشده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نگاه ها به سمت جوانرود تا حد زیادی تغییر کرد و در نخستین گام، با انتصاب فرمانداری از نسل جوانان، این نوید دریافت شد که دوره ای جدید از توسعه در این شهرستان در راه است.
گرچه بی پولی و خزانه خالی دولت در چهار سال نخست دوره یازدهم هم دامنگیر کشور بود و به طور طبیعی این مشکلات بر شهرستانی همچون جوانرود هم موثر بود اما 'آرش زره تن لهونی' فرماندار جوان این شهرستان در این مدت نشان داد که با خزانه خالی و بی پولی به شرطی که تفکر مدیریتی داشته باشی، می توان همچنان روند توسعه را تداوم بخشید.
سیمای کنونی شهرستان جوانرود به طور قطع با پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم متفاوت است و امروز شاهد آن هستیم که علاوه بر تعریض راه های دسترسی و روکش آسفالت جاده های این شهرستان، ورودی های این شهر نیز زیباسازی شده اند و جاده های گردشگری – جنگلی ایجاد شده است.
شهرک صنعتی پس از سال ها بلاتکلیفی آماده واگذاری شده و همچنین مجتمع تجاری این شهرستان نیز که زمان زیادی پروژه بود اینک فازهای 1 و 2 آن به بهره برداری رسیده است.
پیشرفت قابل ملاحظه تصفیه خانه جوانرود و اصلاح شبکه فاضلاب، در زمینه بهره برداری از مسکن مهر و رفع نیازهای مسکن در شهرستانی که به لحاظ توپوگرافی زمینه چندانی برای توسعه شهری از حیث ساخت و سازها ندارد نیز قدم های موثر برداشته شده است.
بی دلیل نیست که اغلب کارشناسان معتقدند که مدیران صاحب اندیشه در صورتی که به آنها اعتماد شود و در حوزه های جغرافیایی منطقه و زادبوم خود بکار گرفته شوند، می توانند منشا اقدام های چشمگیری شوند؛ از این رو به بهانه فعالیت های فرماندار جوانرود، گزارشی از فعالیت های سه سال اخیر را از روابط عمومی فرمانداری این شهرستان دریافت کردیم و با انتشار آن قصد داریم که نقش و اثر جوانگرایی در مدیریت ها را بیان نمائیم و دست آخر اهمیت و نقش شهرستان گردشگری – اقتصادی جوانرود و مردم با صفایش را در استقرار درآمدها، معیشت بهتر، فقر و بیکار کمتر و از همه مهمتر امنیت اجتماعی مثال زدنی بیان کنیم.
اگر چه امروزه باتوجه به ساختار پیچیده و مار پله ای سیستم بوروکراتیک و اداری تشخیص خوبیها از لغزشها و تعهدها از کم کاری ها مساله ای پیچیده و چند بعدی شده است، اما هر از چند گاهی شخصیت هایی در سمت های اداری شهرها و شهرستان ها ظهور می کنند که با اقدام های خویش و نگاه گشوده و روشن شان به امور و ترویج روحیه مردم دوستی و فرهنگ محوری ثابت می کنند که هنوز امید به روشنایی و حرکت رو به جلو در ساختارهای مذکور باید وجود داشته باشد. آرش زره تن لهونی از این دست شخصیت ها است که با توجه به عقبه و پیشینه کاری متعدد و پرفراز و نشیب خود و تصدی سمت های گوناگون مدیریتی و اجرایی تجربه ای امید بخش و متفاوت را در طول تصدی ریاست فرمانداری شهرستان جوانرود رقم زد.

**توسعه زیرساخت ها اولویت اول فرمانداری
فرماندار جوانرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توسعه زیرساخت ها را از اولویت اول فعالیت های خود در فرمانداری دانست و گفت: از ابتدای حضور در شهرستان، موضوع زیرساخت ها را با جدیت پیگیری کردیم و با تلاش همه مسئولان شهرستان توانستیم شاخص های این حوزه را ارتقا ببخشیم.
آرش لهونی با بیان اینکه احداث جاده گردشگری جوانرود – عایشه دول به طول 4.5 کیلومتر در دستور کار قرار گرفت، افزود: سنگفرش، روشنایی، درختکاری اطراف مسیر، ایجاد پیست دوچرخه سواری به طول 4.5 کیلومتر برای کل مسیر پیش بینی شده و با سرعت خوبی در حال اجراست.
به گفته او، برای اجرای این طرح 54 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.
وی در ادامه به احداث پارک جنگی شهدا در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: احداث این پارک جنگلی به عنوان یکی از طرح های بزرگ شهرستان و در راستای تامین نیاز شهروندان که سرانه برخورداری آنان از فضای سبز به زیر یک متر می رسید آغاز و با تکمیل این طرح سرانه فضای سبز در شهرستان به حدود هشت متر رسیده است.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در سه سال اخیر، اصلاح و زیباسازی ورودی های شهر جوانرود بود که پیش از این وضعیت مناسبی نداشتند و با توجه به وجهه گردشگری این شهرستان، ایجاب می کرد که در زمینه زیباسازی این ورودی ها اقدام شود و اکنون مهمانان این شهر در بدو ورود با وجهه ای زیبا مواجه می شوند.
وی گریزی به حوزه راه شهرستان جوانرود نیز زد و گفت: در زمینه راه های دسترسی نیز فعالیت هایی برای تعریض جاده ها و حذف نقاط حادثه خیز و نیز اجرای روکش آسفالت و ایمن سازی مسیر سفید برگ، از جوانرود تا روستای زیران و بانی لوان به طول 60 کیلومتر انجام شده، ضمن اینکه کار تعریض و روکش آسفالت جاده دسترسی از روستای بیاشوش تا شهر ثلاث باباجانی با اهتمام استاندار کرمانشاه و با اعتباری حدود 250 میلیارد ریال از محل منابع سفر رئیس جمهوری در دست اجراست که در نوع خود اقدامی چشمگیر است.
همچنین در زمینه فعالیت های عمرانی در مردادماه 96، فرماندار جوانرود با دستور کار قرار دادن مناطق کمتر برخوردار از لحاظ سرانه فضای ورزشی شهر، اقدام به ساخت یک سالن ورزشی در محله غیر برخوردار باباجانی نمود که جوانان این محله با احداث این سالن فضایی برای فعالیت های ورزشی یافته اند.
همچنین تجهیز و راه اندازی یک سالن اجتماعات با گنجایش حدود 200 نفر در شهر جوانرود یکی دیگر از فعالیت ها در حوزه فرهنگی، عمرانی و اجتماعی بوده است.
فرماندار جوانرود یکی از موفقیت های مجموعه مدیریتی شهرستان را برگزاری توام با آرامش 2 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1394 و انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا ذکر کرد و گفت: این انتخابات حساس بدون هیچ گونه مشکل و اعتراضی و در نهایت آرامش در حوزه انتخابیه جوانرود برگزار شد.

**واگذاری 1100 واحد مسکن مهر
با توجه به اینکه شهر جوانرود با مشکل مسکن مواجه است، شاید یکی از توجیه پذیرترین طرح های مسکن مهر در چنین شهرهایی که از نظر توپوگرافی موقعیتی برای توسعه ندارند، است و در همین راستا با تلاش های صورت گرفته از سوی فرمانداری و سایر مجموعه های دست اندرکار تاکنون یک هزار و 100 واحد مسکن مهر از مجموع یک هزار و 600 واحد مسکن مهر این شهر بهره برداری و به متقاضیانی که عمدتا از اقشار ضعیف و مستاجر شهر بودند، تحویل شد و سایر واحدها نیز از پیشرفتی افزون بر 90 درصد بهره مند هستند.
به گفته فرماندار در همین خصوص کارهای مربوط به محوطه سازی، احداث فضاهای آموزشی، مسجد و فضای سبز در پروژه های مسکن مهر جوانرود در دستور کار قرار گرفته تا زندگی ساکنان این واحدها متناسب با شاخص های سایر محلات برخوردار شهر باشد.
لهونی در ادامه اضافه کرد دراین مدت 6 باب مدرسه روستایی در روستاهای بیوند، سررود، بیوله، گنداب و سفیدبرگ و چشمه میران نیز یا احداث شده و یا در دست احداث است که با فعالیت این مدارس پیش بینی می شود از حجم بالای ترک تحصیل بخاطر نبود مدرسه در این مناطق کاسته شده و زمینه برای تحصیل دختران و پسران فراهم شده تا مانع بروز آسیب های اجتماعی شود.
فرماندار جوانرود در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به تجارت محور بودن معیشت اغلب ساکنان شهرستان جوانرود 2 فاز از سه فاز مجتمع تجاری این شهر که در انتهای بازارچه قرار دارد به بهره برداری رسید و غرفه ها نیز به مالکان واگذار گردیده یا در حال واگذاری است.
لهونی در مورد طرح های گازرسانی نیز گفت: گازرسانی به روستای صفی آباد و چهار روستای بخش شروینه به اتمام رسیده و گازرسانی به 21 روستای دیگر این شهرستان در دست احداث است.

** توسعه زیرساخت های آب و فاضلاب
فرماندار جوانرود از دیگر اقدام های انجام شده در طول سه سال اخیر در این شهرستان را اصلاح و توسعه شبکه آب (لوله گذاری) به طول 13 کیلومتر و 417 متر، اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب (لوله گذاری) به طول 25 کیلومتر و 608 متر و حفاری و تجهیز یک حلقه چاه، که با ورود آن به مدار منابع تامین، آب شهرستان به مقدار 30 لیتر در ثانیه اضافه گردید، اعلام کرد.
لهونی همچنین افزود: در چهار سال اخیر همچنین 85 میلیارد ریال در راستای طرح تحول نظام سلامت برای خرید تجهیزات و نیز اجرای پروژه های عمرانی حوزه بهداشت و درمان این شهرستان تخصیص یافت.
وی به بهره برداری از شهرک صنعتی پس از 16سال در شهرستان جوانرود اشاره کرد و گفت: شهرک صنعتی جوانرود (بیاشوش) که مجوز تاسیس آن 12 مهرماه سال 1380 صادر شده بود با پیگیری های مستمر و ‏مساعدت و دستورات ویژه استاندار و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ‏کشور، از تیر ماه 96 عملیات اجرایی آن آغاز و اکنون به بهره برداری رسید.
وی اظهار کرد: زمین های این شهرک با 75 درصد تخفیف از طرف شرکت ‏شهرک ها آماده واگذاری به متقاضیان واحدهای تولیدی شده است.
او به اختصاص مبلغ پنج میلیارد ریال برای بازگشایی معبر انتهای ناحیه شهرک صنعتی جوانرود به جاده ساروخان نیز به عنوان دیگر اقدام انجام شده اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی و نهایی این پروژه شروع شده و ان شاء الله تا قبل از فصل بارش عملیات زیرسازی و تردد وسایل نقلیه در این مسیر صورت می گیرد که این جاده نقش بسزایی در تسهیل و کاهش بار ترافیکی شهر دارد.
لهونی در بخش پایانی سخنان خود به علاقه مندی مردم جوانرود به مشارکت در برنامه های فرهنگی اجتماعی به عنوان یک سرمایه اجتماعی گرانبها و ظرفیتی با ارزش اشاره کرد و گفت: اکنون هشت سازمان مردم نهاد فعالیت و مجوز رسمی دارند و مردم در قالب این سمن ها فعالیت می کنند.
او یادآوری کرد که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم تنها یک سمن در جوانرود فعال بود که اکنون به هشت مورد افزایش یافته و مقدمات مربوط به اخذ پروانه و مجوز ایجاد 6 سمن دیگر نیز در دست اقدام است.
شهرستان جوانرود با بیش از 75 هزار نفر جمعیت در 86 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.