دکتر نادر پرور روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: پیش بینی می شود که در مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی جمعیت دامی استان، 120 هزار راس دام سنگین استان علیه این بیماری به صورت رایگان مایه کوبی شوند.
وی افزود: این مرحله با همکاری 31 اکیپ دولتی و 45 اکیپ خصوصی در حال انجام است و به مدت 30 روز کاری نیز ادامه دارد.
وی اظهار کرد: در این مرحله تمام جمعیت دام سنگین استان در روستاها، مراکز صنعتی و نیمه صنعتی و پرواربندی ها با همکاری بخش خصوصی به صورت کاملا رایگان مایه کوبی می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیردار مختص زوج سم های اهلی و وحشی دانست و آن را مهمترین بیماری دامی با سرعت انتشار بالا در بین جمعیت دامی عنوان کرد.
وی اظهار کرد: بیماری تب برفکی به دلیل واگیری بالا به راحتی منتشر می شود و ویروس این بیماری سویه های مختلفی دارد که ممکن است در طبیعت جهش یابد و یک سویه جدید ایجاد شود.
او با اشاره به وضعیت این بیماری در منطقه گفت: با توجه به شکل گیری یک سویه جدید از این بیماری در نوار غزه، مناسب نبودن وضعیت کشورهای همسایه و همچنین بومی و در گردش بودن ویروس این بیماری در کشور احتمال بروز بیماری در هر زمانی وجود دارد.
پرور ادامه داد: بعد از آخرین اپیدمی که در زمستان 94 از بیماری تب برفکی ایجاد شد، واکسیناسیون علیه این بیماری در تمام جمعیت دامی انجام می گیرد و حتی با توجه به بهادار شدن واکسیناسیون جمعیت دام سنگین، به منظور همکاری دامداران و تکمیل ایمن سازی هم اکنون واکسن و واکسیناسیون به صورت کاملا رایگان انجام می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین به دامداران توصیه کرد که با رعایت بهداشت در دامداری ها و ممانعت از ترددهای غیرضروری، همکاری لازم را با اکیپ های واکسیناسیون داشته باشند و حتی المقدور از جا به جایی های دام ها در این مدت خودداری کنند.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 100 هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در استان فعال است.
در استان کرمانشاه همچنین 783 واحد مرغداری‌ صنعتی گوشتی و تخمگذار فعال است که سالانه بیش از 63 هزار و 700 تن گوشت مرغ و 11هزار تن تخم مرغ در این تعداد واحد تولید می شود.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.