به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله با آغاز ماه محرم، شاهد سیاه پوش شدن خیابان ها و معابر هستیم و پرچم عزا را می توان بر سر در بسیاری از منازل و مغازه های شهرها و روستاهای استان مشاهده کرد.
شب های محرم نیز هیات های عزادار با حرکت دادن دسته جات عزاداری به زنجیرزنی و سینه زنی می پردازند تا یاد و خاطره سرور و سالار شهیدان و خاندان و اصحاب باوفایش را گرامی داشته باشند.
در این میان هیات های عزادار مکلف به رعایت نکات و مواردی در طول دهه اول محرم هستند و عموما پیش از آغاز این ماه در جلسه ای با حضور مسئولین ذی ربط، در خصوص رعایت این نکات توجیه می شوند.

**وجود 2 هزار هیات عزاداری در استان کرمانشاه
حجت الاسلام اسماعیل قبادی مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از وجود 2 هزار هیات عزاداری ثبت شده و نشده در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد 800 هیات در شهر کرمانشاه قرار دارند.
وی افزود: قبل از فرا رسیدن ماه محرم در جلسه ای که با حضور اکثر مسئولان هیات های مذهبی برگزار شد، یکسری مسائل برای آن ها تشریح و از آن خواسته شد حتما رعایت کنند.
حجت الاسلام قبادی خاطرنشان کرد: یکی از موارد ممنوعه عزاداری قمه زنی است که به عنوان یک کار مجرمانه در صورت مشاهده حتما با آن برخورد می شود که البته خوشبختانه چند سالی است در استان شاهد این موضوع نبوده ایم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، نصب شمایل ائمه اطهار در هیات ها را نیز ممنوع عنوان کرد و افزود: پرهیز از اختلاط خانم و آقا در دسته جات عزاداری نیز یکی از مواردی است که باید توسط هیات ها رعایت شود.
وی با بیان اینکه هیات های عزاداری حداکثر تا ساعت 23 مجاز به برگزاری مراسم عزاداری در سطح خیابان ها و معابر عمومی هستند و می توانند از بلندگو استفاده کنند، گفت: زدن داربست در خیابان و میادین به گونه ای که باعث اخلال در تردد شود نیز ممنوع است.
حجت الاسلام قبادی همچنین خیمه سوزی در میادین عمومی شهر را که چون ممکن است باعث آتش سوزی و سرایت آن به محیط اطراف شود را نیز جایز ندانست.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش، شعارنویسی های غیرمتعارف که حاوی کلمات رکیک باشد را نیز ممنوع اعلام و اظهار کرد: استتار ماشین به وسیله گل مالی کردن هم از دیگر ممنوعه های عزاداری ماه محرم است که نیروی انتظامی حتما با آن برخورد می کند.
وی با بیان اینکه علم کشی نیز جایز نیست، گفت: این کار خطرات زیادی را به همراه دارد و در صورت استفاده توسط هیات های عزادار و بروز هر نوع حاده ای، مسئول هیات باید پاسخگو باشد.
حجت الاسلام قبادی در پایان ابراز امیدواری کرد هیات های مذهبی استان با توجیح عزاداران هیات خود و همکاری با مسئولان و بخصوص نیروی انتظامی شرایط برپایی اقامه عزای امام حسین (ع) را به شیوه صحیح آن فراهم کنند.

**توقف خودروهای گل مالی شده و دارای شکل ناهنجار توسط پلیس
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه نیز گفت: نیروهای پلیس، تمامی تکایا، مساجد و محل های برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) را زیرپوشش عملیاتی خود قرار داده است.
سرهنگ محمدرضا آمویی تصریح کرد: گل مالی کردن و پوشاندن پلاک خودروها ممنوع است و سرنشینان داخل خودرو باید برای پلیس قابل رویت باشند.
وی تاکید کرد: پلیس خودروهایی را که گل مالی شده و ظاهر ناهنجاری دارد، مطابق قانون متوقف خواهد کرد.
سرهنگ آمویی نصب شمایل و تمثال ائمه اطهار (ع) در سطح استان را ممنوع اعلام کرد و گفت: شأن و منزلت معصومین (ع) بالاتر از این است که به تصویر کشیده شوند، همچنین با شعارنویسی های سخیف هم برخورد خواهد شد.

** بهترین شیوه عزاداری ماه محرم سبک سنتی است
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بهترین شیوه عزاداری ماه محرم را سبک سنتی آن دانست و افزود: آن شیوه ای که مورد تائید علما و بزرگان انقلاب و اسلام است همین شیوه سنتی است.
حجت الاسلام عبدالله کریمی، با بیان اینکه عامه مردم نیز همان شیوه سنتی عزاداری را می پسندند، افزود: نحوه اقامه عزای سرور و سالار شهیدان باید توسط هیات ها مدیریت شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه چندسالی است که عزاداری سنتی در بیشتر هیات ها به سمت عزاداری های نوین و امروزی تغییر پیدا کرده است، گفت: اضافه کردن موزیک به آهنگ های عزاداری کار شایسته ای نیست.
این استاد دانشگاه و مدرس حوزه علمیه کرمانشاه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت در ذکر مصیبت های صورت گرفته توسط مداحان و واعظان است که مراقب باشند تنها به خاطر گریاندن مردم، از امام حسین (ع) فردی شکست خورده و انسانی ضعیف نسازند.
حجت الاسلام کریمی گفت: نباید دلارورمردی ها و رشادت های امام حسین (ع) و خاندان و اصحاب با وفایشان را نادیده گرفت و برای تحت تاثیر قرار گرفتن عزاداران، واقعیات را به گونه ای دیگر منعکس کرد.
وی در پایان گفت: امیدوارم همه ما در این روزها و شب های ماه محرم بتوانیم با درک صحیح از علت و چگونگی قیام سیدالشهدا (ع) راه آن حضرت را در مبارزه با ظلم و تسلیم ناپذیری برابر ظالمان ادامه دهیم.
7458/8066 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.