به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هم اکنون تنها بین 6 تا 7 درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید و مابقی وارد می شود که این آمار نشان از وابستگی شدید کشور ما به واردات روغن دارد و زمان اقدام کشاورزان برای تامین دانه های روغنی به منظور قطع وابستگی فرا رسیده است.
استان کرمانشاه ظرفیت و پتانسیل تامین بخشی از دانه های روغنی مورد نیاز کشور را دارد به طوریکه این استان در تولید کلزا رکورد زد و وزیر جهاد کشاورزی نیز با اعلام ثبت رکورد عملکرد تولید کلزا در واحد سطح گفت: با پشتیبانی و حمایت و هم افزایی جهانی توانستیم به این موفقیت دست یابیم.

**برنامه ریزی برای کشت 13 هزار هکتار کلزا در استان کرمانشاه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال زراعی آینده توسعه کشت کلزا در استان در سطح 13 هزار هکتار برنامه ‌ریزی شده است، گفت: کلزا یکی از محصولاتی است که نقش اساسی در تامین روغن کشور دارد و به منظور قطع وابستگی به واردات روغن برنامه توسعه سطح زیرکشت کلزا یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است.
خسرو شهبازی افزود: امسال حدود 9 هزار تن کلزا از استان کرمانشاه برداشت شده که 4.5 برابر سال گذشته بوده همچنین با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط استان شکسته شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کلزا مزایای فراوانی در حاصلخیزی خاک کشاورزی دارد، اضافه کرد: ریشه کلزا باعث نفوذپذیری خاک، کاهش آفات و بیماری ها، تناوب مناسب با گندم و در نهایت افزایش عملکرد گندم بعد از برداشت کلزا می شود.
شهبازی با بیان اینکه کارشناسان فرانسوی بارها از مزارع کلزای استان بازدید کرده و کیفیت بسیار بالایی مزارع استان را تایید کردند و حتی کلزای کرمانشاه را در حد مزارع اتحادیه اروپا اعلام نمودند.
او با اشاره به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی استان از توسعه کشت کلزا تصریح کرد: به ازای خرید هر کیلوگرم بذر کلزا 430 هزار ریال یارانه به کشاورزان پرداخت شده و به ازای هر هکتار کشت کلزا نیز 20 میلیون ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی گفت: دولت به دنبال خودکفایی در تولید روغن بوده و به همین منظور خرید کلزا به صورت تضمینی است و وجه کلزا کاران را در اسرع وقت به حساب آنان واریز می کند.
شهبازی با بیان اینکه محصول کلزای استان از نظر عملکرد در واحد سطح عملکرد بالایی داشته است، گفت: میزان روغن کشی دانه کلزای استان نزدیک به 49 درصد (48.86 درصد) بوده که از کیفیت بالایی هم برخوردار است.

**کرمانشاه در تولید کلزا رکورد زد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بین المللی 'اورالیس' فرانسه یکی از مزارع کلزا کرمانشاه با ثبت تولید 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد کشوری این محصول زده شد.
شهبازی افزود: این رکورد ارزشمند با اختلاف زیاد یک تن نسبت به رکورد قبلی آن در کشور با تولید هشت هزار و 200 کیلوگرم در هکتار بدست آمده است.
وی با بیان اینکه این رکورد در یکی از مزارع روستای 'قاقلستان' شهرستان کرمانشاه ثبت شد، گفت: این موفقیت حاصل تلاش کشاورزان، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به دلیل رعایت اصول فنی، علمی و کارشناسی در طول عملیات کاشت، داشت و برداشت بوده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه همچنین حمایت‌های ویژه سازمان جهاد کشاورزی از کلزاکاران برای تامین بذور هیبرید فرانسوی، بیمه رایگان، نظارت مستمر کارشناسان و خرید تضمینی را از دلایل دیگر ثبت این موفقیت ذکر کرد.
دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.
رقم اصلاح شده کلزا که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و ﮔﻠﻮﻛﻮﺯﻳﻨﻮﻻﺕ برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیراصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌ تر است.
استان کرمانشاه با 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی در منطقه غرب کشور محسوب می شود و در چهار سال اخیر و با اتخاذ رویکردهای حمایتی از سوی دولت این بخش به پایداری و ثبات رسیده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.