به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ناصر داروندی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان افزود: 410 هزار سند دیگر مربوط به سند خودرو، تعهد و اقرار، خرید و فروش، رهن و اجاره، وصیت و سند وقف بوده است.
وی با بیان اینکه سه دفتر ثبت اسناد رسمی سنتی که دارای 90 قدمت بودند طی یک سال گذشته بسته شد، گفت: تمامی دفاتر ثبت اسناد و املاک استان به سیستم الکترونیکی متصل شده و از سال 92 به بعد تمامی اسناد رسمی ثبت شده دارای کد رهگیری یگانه هستند.
داروندی در ادامه گفت: افرادی که سند رسمی جدید در اختیار دارند می توانند با مراجعه به سامانه www.ss.aa.ir پرتال سازمان ثبت اسناد و و املاک با ارائه کد رهگیری و مشخصات صاحب سند از آخرین وضعیت سند خود آگاه شده و استعلام بگیرند.
وی همچنین از اتصال این سیستم به سامانه الکترونیکی سازمان ثبت احوال برای آگاهی از وضعیت حیات افراد صاحب سند خبر داد و گفت: سامانه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد همچنین به بانک اثر انگشت افراد برای کاهش جرایم مرتبط به این حوزه دسترسی دارد.

** یکسان سازی نحوه ثبت شرکت ها
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه یکی از اقدام های مهم این اداره کل را در سال گذشته استاندارد و یکسان سازی نحوه ثبت شرکت ها عنوان کرد و گفت: در گذشته واحدهای ثبت شرکت ها برای ثبت رسمی شرکت ها رویه و روش یکسانی نداشتند و به صورت سلیقه ای کار ثبت را انجام می دادند و زمینه برای کلاهبرداری و سوء استفاده شرکت ها فراهم بود.
داروندی، شرکت های ثبت شده استان را 10 هزار و 15 مورد دانست و گفت: طبق بند ب قانون 113 برنامه ششم توسعه، تمام دعاوی مربوط به اسناد رسمی کشور باید در سازمان ثبت اسناد و املاک بررسی شود.
وی عقود بانکی را جز اسناد رسمی دانست و گفت: در سال گذشته 410 میلیارد ریال معوقه های بانکی استان کرمانشاه از طریق ثبت اسناد وصول شده که 240 میلیارد آن معوقات بانک های دولتی و 170 میلیارد معوقات بانک های خصوصی بود.

** سند سه هزار و 749 پرونده قولنامه ای
این مقام مسئول اظهار داشت: در راستای ماده 2 اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند در سال گذشته، سه هزار و 749 پرونده قولنامه ای استان به سند تغییر وضعیت داده شد.
وی با بیان اینکه سند املاک قولنامه ای با رعایت کامل قوانین صورت می گیرد، گفت: برای صدور سند املاک قولنامه ای درون شهری هیاتی از ادارات راه و شهرسازی، دادگستری با ثبت اسناد همکاری دارند و در املاک روستایی و زمین های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی نیز همکاری می کند.
استان کرمانشاه 16 واحد ثبت اسناد و 265 دفتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق دارد.
استان کرمانشاه با 14 شهرستان و 2 هزار و 600 روستا 2 میلیون نفر جمعیت دارد.
3209/8066 خبرنگار:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.