مجید یزدان پناه روز چهارشنبه در نشستی خبری با اشاره به موفقیت های آموزش و پرورش استان گفت: ما در ساماندهی نیروی انسانی رتبه اول کشور را در سال ۹۸ کسب کردیم و تنها استانی بودیم که تمام جلسات شورای آموزش و پرورش را در سال گذشته برگزار کردیم به طوری که در جمع شوراهای برتر آموزش و پرورش کشور قرار گرفتیم و استاندار و اداره کل آموزش و پرورش استان از سوی معاون اول رییس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش تقدیر شدند.

یزدان پناه همچنین با اشاره به رتبه خوب اداره کل آموزش و پرورش استان در جشنواره شهید رجایی سال ۹۸ گفت: ما در این جشنواره در شاخص های عمومی و اختصاصی یکی از ادارات برتر استان و دومین اداره کل آموزش و پرورش کشور شدیم.

رشد ۲۰ ساله در ۲ سال

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه، گریزی هم به زلزله ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ زد و گفت: در این زلزله ۷۸ دانش آموز کرمانشاهی ما از دست رفت و ۷۸ مدرسه هم تخریب شد اما به جای آن مدرسه ها، ۲۳۰ مدرسه جدید ساخته شد.

به گفته او، سرانه آموزشی استان تا پیش از زلزله ۶.۵ متر مربع بود اما اکنون به ۷.۲ متر رسیده است در حالی که در مسیر عادی، این رشد بین ۲۲ تا ۲۵ سال زمان نیاز داشت.

او گفت: در پاسخ به حمایت و مهربانی گسترده سایر استان ها در دوران زلزله کرمانشاه، قرار است مدیران و موسسان مدارس غیرانتفاعی و روسا و معاونان آموزش و پرورش استان ۲ مدرسه روستایی در استان سیستان و بلوچستان بسازند.

آنچنان که یزدان پناه اشاره کرد، خیران کشور حدود ۱۲۵ میلیارد تومان برای بازسازی مدارس زلزله زده به کرمانشاه کمک کردند و در این مسیر افراد و نهادهای مختلفی بویژه استاندار کرمانشاه پیگیری موثری داشتند.

نقش مهم ۲ سردار در افزایش حقوق کرمانشاهی‌ها

اضافه شدن مزایای «حق مناطق جنگی» به حقوق فرهنگیان استان کرمانشاه در سال های ۹۷ و ۹۸ هم دیگر اتفاق مثبتی بود که به گفته یزدان پناه، سردار محمدعظیمی و سردار بهمن ریحانی، فرماندهان قرارگاه نجف و سپاه استان کرمانشاه نقش مهمی در عملیاتی شدن آن داشتند.

او با بیان اینکه ما همچنان پیگیر برخورداری فرهنگیان بازنشسته از حق منطقه جنگی هستیم، اظهار داشت: این موضوع در دستورکار مجلس است و امیدواریم پس از اصلاح نهایی برای تصویب به شورای نگهیان ارسال شود.

حضور ۵۵ درصد دانش آموزان در شبکه شاد

مدیرکل آموزش پرورش استان کرمانشاه در ادامه در باره پیام رسان شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) گفت: تا روز ۹ اردیبهشت ۱۰۰ درصد مدیران مدارس استان، ۷۶ درصد معلمان و ۵۵ درصد دانش آموزان وارد شبکه شاد شده اند و ۹۲ درصد کلاس ها هم تشکیل شده است و از این نظر ما جز چهار استان اول کشور هستیم.

او افزود: در مناطق روستایی و عشایری که دانش آموزان به اینترنت یا تلفن هوشمند دسترسی ندارند، با روش هایی مانند توزیع حضوری کاربرگ، توزیع خودآموز بهاری یا برگزاری کلاس های چند نفره با رعایت پروتکل بهداشتی آموزش های تحصیلی ارایه می شود.

کوچ معلمان با دانش آموزان عشایر

به گفته او، حتی دانش آموزان عشایری که مجبور به کوچ به سایر استان ها هستند، توسط معلمان خود همراهی می شوند و معلم تا پایان سال تحصیلی در کنار آنان خواهند بود.

یزدان پناه گفت: در مناطق شهری هم که امکان ورود برخی از دانش آموزان به سامانه شاد نیست، معلم آنان با حضور در مدرسه و از طریق ارتباط تلفنی به آموزش و اصلاح اشکالات درسی دانش آموزان می پردازد.

نامه استاندار برای دریافت ۳ هزار تبلت

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنانش گفت: استاندار کرمانشاه امروز نامه ای به وزیر ارتباطات زده و تقاضای تامین سه هزار تبلت برای دانش آموزان مناطق محروم استان کرده است تا آنان بتوانند به سامانه آموزش دانش آموزان دسترسی داشته باشند و از تحصیل عقب نمانند.

راه اندازی چهار استودیو برای تولید محتوای تحصیلی و پخش ۶۰۰ دقیقه محتوای آموزشی از شبکه استانی زاگرس از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استان کرمانشاه بوده که یزدان پناه به آن اشاره کرد.

زمان و نحوه برگزاری امتحانات و کنکور سراسری

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره زمان و نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان هم گفت: به احتمال زیاد امتحانات دانش آموزان سال سوم متوسطه دوم(کلاس دوازدهم) روز ۱۰ یا ۱۷ خرداد آغاز و ۱۰ یا ۱۵ تیر به پایان می رسد.

یزدان پناه گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد کتاب های درسی این دانش آموزان تا بهمن سال گذشته به پایان رسیده، ۲۰ نمره امتحانی از این ۸۰ درصد است و چهار نمره اختیاری هم از ۲۰ درصد باقی‌مانده کتاب ها خواهد بود به این معنی که دانش آموزان مختارند از این ۲۴ نمره به ۲۰ نمره دلخواه پاسخ دهند.

او افزود: کنکور سراسری هم سه هفته پس از پایان آخرین امتحان برگزار می شود؛ البته تصمیم نهایی در این باره بزودی توسط شورای عالی آموزش و پرورش اعلام می شود.

یزدان پناه گفت: فعلا جز برای کلاس دوازدهم، هیچ برنامه ریزی قطعی برای برگزاری امتحانات سایر دانش آموزان نشده است و مبنای ارزیابی نیم سال دوم سایر پایه های تحصیلی، امتحان نیم سال اول، اطلاعات آموزشی ارایه شده در زمان تعطیلی مدارس و فعالیت های آموزشی دانش آموزان در نیم سال دوم است.

تجلیل از فرهنگیان نمونه

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم استان کرمانشاه همچنین با گرامیداشت هفته معلم گفت: ۲۹ معلم، ۲ معاون و ۲ مدیر به عنوان فرهنگیان برگزیده استان انتخاب شده اند و طی چند مراسم در هفته معلم تجلیل می شوند.

او گفت: نخستین مراسم با حضور وزیر آموزش و پرورش در روز پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می شود و از تعدادی از فرهنگیان، بازنشستگان و اولیا منتخب استان تقدیر می شود.

به گفته یزدان پناه روز شنبه هفته آینده هم مراسم مشابهی به صورت ارتباط تصویری رییس جمهوری با استانداری های سراسر کشور برگزار و از منتخبان آموزش و پرورش تجلیل می شود.

۲ مراسم مشابه هم در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هفته آینده با حضور رییس مجلس و وزیر آموزش و پرورش باز هم به صورت ویدیو کنفرانس برای تجلیل از فرهنگیان برگزیده برگزار می شود.

آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پاسخ به سوالی درباره آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیز گفت: آمار این دانش آموزان در سال گذشته ۲ هزار و ۷۵۹ نفر عنوان شده اما ما موفق شده ایم که ۶۰۰ نفرشان را به چرخه تحصیل برگردانیم؛ همچنین اطلاعات هزار و ۲۰۰ نفر از آنان هم وجود ندارد و مشخص نیست که در کرمانشاه هستند یا خیر. ۳۰ تا ۴۰ نفر از این آمار هم فوت شده اند که در مجموع به نظر می رسد حدود هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان وجود داشته باشد.

تداوم مسابقات فرهنگی

در بخش دیگری از این نشست معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه هم گفت: با وجود تعطیلی مدارس، تربیت و آموزش دانش آموزان به صورت جدی ادامه دارد.

سید مجتبی موسوی با اشاره به آسیب های روحی بیماری کرونا در جامعه گفت: ما برای مهار استرس، دغدغه و اضطراب دانش آموزان و والدین آنان از بهترین کارشناسان حوزه روانشناسی کمک گرفته و بیش از ۵۰۰ محتوای خوب در زمینه تربیتی، مشاوره تحصیلی و آسیب های اجتماعی تولید و منتشر کرده ایم.

برگزاری مسابقات قرآن، اذان، رقابت های فرهنگی و هنری به صورت مجازی از دیگر اقدامات حوزه پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بوده که موسوی به آن اشاره کرد و گفت: ما فراخوان مسابقه مجازی «تجارب عملی، خاطرات آموزشی و تربیتی در شرایط کنونی و فضای مجازی» را هم منتشر کرده ایم که دانش آموزان، اولیا و معلمان از ۱۲ اردیبهشت تا عید فطر می توانند در ۲ بخش فیلم کوتاه و عکس و نیز متن ادبی و خاطره در آن شرکت کنند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۲۵ هزار دانش آموز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.