بهزاد محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا کوچ عشایر با یک ماه تا ۴۵ روز تأخیر انجام شد که در این بازه زمانی موظف شدیم خدمات قبلی را به عشایر در مناطق قشلاقی ارائه دهیم.

وی افزود: به عشایر تاکید شده کوچ خود را به صورت ماشینی انجام دهند بر همین مبنا مجبور شدند مدت زمان بیشتری در مناطق قشلاقی بمانند و انجام کوچ ماشینی نیز برای آنها هزینه‌هایی به دنبال داشته است.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه بیان داشت: طبق روال عادی کوچ که به صورت پیاده انجام می‌شد عشایر از مراتع میان بند استفاده می‌کردند اما کوچ ماشینی علاوه بر تحمیل هزینه‌ها سبب شد در صورتی که زودتر از موعد به مراتع ییلاقی برسند با توجه به اینکه مراتع ییلاقی هنوز آمادگی تأمین علوفه را ندارند باید خودشان نسبت به تهیه علوفه اقدام کنند.

این مسئول گفت: مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی، بسیج سازندگی و جمعیت هلال احمر انجام شد تا نسبت به ارائه خدمات آموزشی- بهداشتی و توزیع اقلام مورد نیاز عشایر نظیر مواد ضدعفونی کننده و ماسک اقدام کنند.

محمدی خاطر نشان کرد: تعدادی از اکیپ‌های سیار دانشگاه علوم پزشکی در مناطق قشلاقی مباحث خود مراقبتی را ارائه کردند اما از دانشگاه علوم پزشکی درخواست شد همچنان برنامه‌های آموزشی را در مناطق ییلاقی با توجه به استقرار عشایر ادامه دهد.

کوچ عشایر تنها به استناد دفترچه عشایری انجام می‌شود

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین در گذشته به منظور کوچ باید مجوزهایی از دامپزشکی اخذ و از خودروهای کد دار استفاده می‌شد و دام‌ها نیز باید پلاک کوبی می‌شدند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و پیگیری‌های انجام شده اکنون کوچ تنها به استناد دفترچه عشایری که در آن اطلاعات عشایر مبنی بر منطقه ییلاقی و قشلاقی، تعداد دام و… ذکر شده انجام خواهد شد.

این مسئول از برگزاری جلسه با مسئولین استانداری ایلام به منظور روان‌سازی و تسهیل کوچ و انجام مکاتبات با فرمانداری خبر داد و گفت: هفت هزار بطری مواد ضدعفونی‌کننده میان عشایر توزیع شده همچنین با همکاری بسیج عشایری چند اکیپ برای گندزدایی اتراقگاه ها و محل اقامت عشایر اعزام شده است.

محمدی تصریح کرد: تعدادی ماسک با همکاری خیرین میان عشایر توزیع شد همچنین دانشگاه علوم پزشکی آمادگی خود را برای توزیع ۱۵۰۰۰ ماسک اعلام کرده است.

وی عنوان کرد: به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد تخصیص اعتبار برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و نیز اعتباراتی تحت عنوان یارانه کوچ عشایر ارائه شد.

موردی از ابتلاء به کرونا در عشایر کرمانشاه گزارش نشده است

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به شرایط زندگی عشایر و ارتباط کمتر آنها با نقاط شهری خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای عشایر استان کرمانشاه به ویروس کرونا گزارش نشده است.

این مسئول با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی ویژه عشایر ابلاغ شده، تصریح کرد: ویروس کرونا اثرات منفی بر روی تولیدات عشایر داشته زیرا عمده تولید عشایر به دام اختصاص دارد و با توجه به شیوع کرونا بازار خرید دام کاهش یافت هرچند بازار مرغ نیز با کاهش خرید همراه بود اما اداره پشتیبانی امور دام نسبت به خرید تضمینی مرغ در مواقع بحرانی اقدام می‌کند اما در بحث دام شاهد خرید تضمینی نیستیم.

وی افزود: همچنین شماری از دام‌های عشایر آماده فروش بود اما با توجه به کاهش خریداران مجبور به انتقال آنها از مناطق قشلاقی به ییلاقی شدند و این هزینه‌هایی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.