سرهنگ پاسدار نوروز اکبری روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سالروز عملیات بازی دراز هرساله به عنوان افتتاحیه اردوهای راهیان نور در کشور با برگزاری آیین هایی همچون یادواره شهدا و صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز برگزار می شد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و لزوم حفظ سلامت مردم و اجرای پروتکل های بهداشتی طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی این مراسم برگزار نمی شود.

وی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی جایگزین اجرا می شود، اظهار داشت: سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز به طور قطع یکی از افتخارات شهرستان است و در این روز برنامه های ابتکاری این روز بزرگ برگزار می شود.

فرمانده سپاه ناحیه سرپل ذهاب گفت: راه انداختن کاروان ۵۰ نفری از اقشار مختلف مردم و بسیج از درب سپاه ناحیه تا حرم احمدابن اسحاق (ره)، برگزاری مسابقه فرهنگی از طریق فضای مجازی، فضاسازی شهرستان، پخش کلیپ های حماسی و حضور پرسنل سپاه ناحیه در یادمان شهدای گمنام بازی دراز و تجدید میثاق با شهدا از برنامه های ابتکاری سپاه ناحیه جهت گرامیداشت سالروز حماسه آزادسازی بازی دراز در سرپل ذهاب است.

عملیات ظفرمند بازی دراز در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ از سوی رزمندگان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز کرمانشاه که در راس آنان خلبان شهید شیرودی حضور داشت، انجام شد و در هشت روز عملیات دلاورانه، ارتفاعات بازی دراز از چنگال متجاوزان رژیم بعثی خارج و دشمن با تحمل هزاران کشته و صدها اسیر و انهدام تانک ها و تجهیزات نظامی مجبور به عقب نشینی شد.
بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت های رزمندگان اسلام استفاده می کرد.
در عملیات بازی دراز، ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرباز رژیم بعث عراق نیز کشته زخمی و اسیر شدند.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزارتن جمعیت در هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هوایی، گلوله باران و موشک باران ارتش بعث قرار گرفت و در این مدت ۸۵۶ شهید، یک هزار و ۴۰۰ جانباز و ۱۱۲ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.