کیوان کاشفی روز سه شنبه در نشست خبری با عنوان بیست و سومین سالروز ملی صادرات در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: بیمارستان مدرن منطقه مَسکن شهر کرمانشاه با هدف توسعه توریسم درمانی و ارایه خدمت به بیماران خارجی توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

او با بیان اینکه اکنون شناسایی و تشکیل پرونده بیماران عراق توسط شرکت های خصوصی انجام می شود، عنوان کرد: در ایام اربعین هر هفته چند پرواز مستقیم به نجف داشتیم اما در تلاشیم که این خط دائمی و به ۲ تا سه پرواز مستقیم هفتگی تبدیل شود.

دلایل کاهش صادرات و افزایش واردات استان

کاشفی در ادامه با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی ارزش صادرات استان در ۹ ماه گذشته گفت: بخشی از کاهش صادرات به دلیل بسته شدن مرز سومار از ۶ ماه پیش توسط دولت عراق است.

کاشفی با بیان اینکه سومار امروز به صورت نمادین و بعد از تعطیلات سال جدید میلادی به صورت رسمی بازگشایی می شود، ابراز امیدواری کرد که با بازگشایی این مرز بخشی از کاهش صادرات استان تا پایان سال جبران شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران همچنین ممنوعیت‌های صادراتی را هم در کاهش صادرات اثرگذار دانست و درباره دیگر علت کاهش ارزش میزان صادرات استان در سال ۹۸ گفت: با توجه به مشکلاتی که قانون بازگشت ارزهای صادراتی به کشور برای صادرکنندگان ایجاد می کرد، در سال ۹۸ پایه ارزش کالاها با هدف کمک به تجار پایین آورده شد و بخشی از این کاهش ۲۵ درصدی مربوط به کاهش پایه ارزش کالاهای صادراتی است.

به گفته او با اصلاح نرخ پایه ارزش کالاهای صادراتی، این نرخ ها به قیمت های جهانی نزدیک و واقعی شده است.

کاشفی در عین حال به افزایش ۱۵۱ درصدی واردات استان در هشت ماه سپری شده از سال ۹۸ هم اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر محصولات وارداتی مواد اولیه کارخانجات است، یک اتفاق مثبت و نشان دهنده افزایش فعالیت واحدهای تولیدی است.

سرمایه‌گذاری عراق در انواع کالاها از جمله محصولات کشاورزی دیگر عامل کاهش صادرات ایران و کرمانشاه به این کشور بوده است که مورد اشاره کاشفی قرار گرفت و گفت: عراق در حوزه لبنیات نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگی از جمله با ترکیه داشته است؛ همچنین اکنون ۱۸ کارخانه تولید سیمان در عراق فعال است که یکی از دلایل ممنوعیت واردات سیمان به این کشور هم حمایت از تولیدات عراقی است.

اهمیت تشکیل کنسرسیوم‌ با عراقی ها

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از این دلایل نتیجه گرفت که باید به سراغ حمایت از مزیت های استان کرمانشاه در صادرات از جمله محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی و کالاهای دارای ارزش افزوده بیشتر برویم.

او همچنین پیشنهاد داد که برای توسعه تبادلات تجاری با کشور عراق، باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک برویم که بهترین روش آن تشکیل کنسرسیوم‌ها است.

تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانشاه

کاشفی همچنین به برگزاری بیست و سومین مراسم سالروز ملی صادرات در استان اشاره و اظهار کرد: این مراسم روز پنجشنبه پنجم دی برگزار می شود و در آن از ۱۳ صادرکننده برتر استان تجلیل خواهد شد.

به گفته او رییس سازمان توسعه تجارت هم در این مراسم حضور دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.