خلیل حیدری روز سه شنبه در نشست خبری با عنوان بیست و سومین سالروز ملی صادرات در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: ۹۰۰ میلیون دلار از کل صادرات استان متعلق به تولیدکنندگان کرمانشاه و ۷۲۵ میلیون دلار نیز مربوط به کالاهای سایر استانها است.

او گفت: میزان صادرات استان در مدت ۹ ماهه منتهی به آذر ماه از نظر وزنی نیز پنج درصد کاهش نشان می دهد.

تقریبا همه صادرات استان کرمانشاه به کشور عراق است.

علت کاهش صادرات

حیدری در باره علت کاهش ارزش میزان صادرات استان در سال ۹۸ گفت: با توجه به مشکلاتی که قانون بازگشت ارزهای صادراتی به کشور برای صادرکنندگان ایجاد می کرد، در سال ۹۸ پایه ارزش کالاها باهدف کمک به تجار پایین آورده شد؛ در واقع میزان صادرات ۹ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته و این کاهش ۲۵ درصدی مربوط به کاهش پایه ارزش کالاهای صادراتی است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه همچنین با اشاره به صادرات بخشی از کالاهای ایرانی به سوریه از طریق عراق به تولیدکنندگان توصیه کرد که توجه بیشتری به کیفیت و بسته بندی کالاها بکنند تا رضایت مصرف کنندگان و مشتریان اصلی جلب شود و واسطه هایی که کالاهای ایرانی را در اختیار مصرف کنندگان می گذارند، بی اعتبار نشوند.

در هیچ جای دنیا تجارت را به مرز نمی آورند

حیدری همچنین با انتقاد از انجام تجارت در مرزهای استان گفت: در هیچ جای دنیا تجارت را به لب مرزها نمی آورند و در واقع مرزها محل گذر هستند اما این اتفاق در کرمانشاه می افتد.

او با بیان اینکه رویه فعلی در استان باید تغییر کند، گفت: باید با بستن قرارداد بین تولیدکننده و واردکننده خارجی، کالاهای ایرانی از محل تولید بارگیری و یکسره به عراق منتقل شوند و عملیات تجارت به مرزها کشانده نشود.

هم اکنون بیش از یک هزار واحد تولیدی با ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی در استان کرمانشاه فعال است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.