یلدا و یا همان شبی که خورشیدش دیرتر از دیگر شب ها طلوع می کند بهانه ای برای دورهم نشینی و پاسداشت آیین های کهن ایران است.

بازار این شب از روزهای پیش در کرمانشاه داغ شده و مردم این دیار در نقاط مختلف استان، خوان و سفره ای پهن می کنند و دانه های خوردنی که هرکدام دارای نماد و مفهوم خاصی هستند را در این سفره آیینی قرار می دهند، سفره ای که تهیه آن به قدرت جیب صاحب آن خانه بستگی دارد.

میوه های شب یلدا با خورشید یا مهر در پیوند هستند و هرکدام دارای نماد خاصی هستند، چنانچه بنابرگفته استاد میرجلال الدین کزازی، انار یادآور خورشید است و خورشید نیز نماد مهر است که در سالیان بعد هندوانه براین خوان افزوده شد.

استاد کزازی که از شب یلدا به عنوان شب زایش مهر یاد می کند معتقد است کرمانشاهیان همانند مردم دیگر نقاط ایران، در این شب به رفتار زنده نگه داشتن و بیان افسانه های شیرین و محلی و خواندن داستان‌های کهن ایرانی و رزم نامه‌های پارسی می پردازند.

نگاهی به وضعیت بازار یلدایی در کرمانشاه گواه این است که قیمت ها به جز در برخی اقلام به نسبت سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

قیمت شیرینی یلدایی چند؟

چنانچه رییس اتحادیه قنادان و آبمیوه فروشان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از شیرینی «تر و فانتزی» به عنوان رایج ترین نوع از شیرینی در شب یلدا در بین کرمانشاهیان یاد کرد و گفت: قیمت شیرینی شب یلدا در مقایسه با سال گذشته تفاوتی نداشته است.

علیرضا ناصری افزود: هم اکنون قیمت مصوب هرکیلوگرم شیرینی تر به میزان ۲۳ هزار تومان است و قیمت هرکیلو نان شیرینی فانتزی همانند گل محمدی و کره ای به میزان ۱۸ هزار تومان است.

به گفته وی، هم اکنون ۳۰۰ نفر عضو اتحادیه قنادن کرمانشاه هستند که در نزدیک به ۱۳۰ کارگاه فعالیت می کنند.

موز افزایش قیمت داشته است

از سوی دیگر رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان کرمانشاه به ایرنا، گفت: قدرت خرید مردم اندکی کاهش یافته و قیمت ها به نسبت گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

علی حسینی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم انار مرغوب ۱۰ هزار تومان، هندوانه سه و نیم تا چهار هزار تومان، هرکیلو پرتقال تامسون سه تا چهار هزار تومان و نارنگی تا ۶ هزار تومان است.

وی از افزایش قیمت موز خبر داد و آن را تا کیلویی ۱۶ هزار تومان هم عنوان کرد.

در ادامه رییس بازرسی و اتاق اصناف کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، عنوان کرد، قیمت میوه شب یلدا در مقایسه با سال گذشته بسیار پایین تر است و  تنها در قیمت موز آن هم به این دلیل که براساس نرخ ارز است شاهد افزایش قیمت هستیم.

رامین پهلوانی افزود: میوه هایی که در مغازه عرضه می شود به این دلیل که مغازه دار مجبور به پرداخت مالیات است در مقایسه با میوه ای که توسط دستفروش عرضه می شود اندکی گرانتر است.

آجیل یلدا گران نشده است

وی با بیان اینکه در زمینه آجیل شب یلدا نیز افزایش قیمت نداشته ایم، دامه داد: البته پسته از کیلویی ۷۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان لوکس صادراتی وجود دارد.

به گفته وی، آجیل شب یلدا متشکل از بادام، پسته، گردو، تخم کدو و ژاپنی، نخود و کشمش سبز است که برخی از کرمانشاهیان آلوی خشک نیز به آن اضافه می کنند که این آجیل کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است.

پهلوانی خاطرنشان ساخت، آجیل شب یلدا بیشتر در مناطقی همچون خیابان حدادعادل، شیرینی فروشی های بزرگ، مسکن، راسته بازار و غیره عرضه می شود.

این مسوول افزود: از روز چهارشنبه هفته گذشته به همراه ماموران و بازرسان تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت از صبح تا ۱۰ شب در بازار و میدان بار برای نظارت بر بازار شب یلدا حضور داشته ایم.

۲۷ پرونده برای متخلفان تشکیل شده است

این مسوول ادامه داد: از روز چهارشنبه تا به امروز به میزان تقریبی ۴۰۰ بازدید انجام شده که تنها برای ۲۷ صنف پرونده تشکیل شده که بیشتر به دلیل گرانفروشی، عدم صدور فاکتور و یا نصب نکردن نرخنامه بوده است.

وی از سامانه و شماره تلفن۳۸۲۵۸۸۴۰ و یا ۱۲۴ به عنوان راه ارتباطی شهروندان برای اطلاع دادن در زمینه تخلف اصناف یاد کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.