هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در سمپوزیوم علمی زلزله کرمانشاه که با حضور رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی در محل مجتمع فرهنگی علمی بعثت کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: زلزله آبان سال ۹۶ کرمانشاه، به گواه کارشناسان اهل فن، یکی از بزرگترین زلزله ها در یک قرن گذشته بوده است که در کمتر از ۴۸ ساعت پس از وقوع آن یک هزار و ۸۰۰ مورد عمل جراحی انجام شد.

وی، این رکورد در تعداد عمل جراحی را یک امر فوق العاده و کم نظیر عنوان کرد که ریاست جمهوری نیز در سخنرانی بین المللی به این اقدام وزارت بهداشت اشاره کرد.

استاندار کرمانشاه، باتاکید براینکه امدادرسانی مناسب موجب شد که تلفات پس از زلزله در مقایسه با وسعت آن کم تر شود، گفت: حضور مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در کوتاه ترین زمان در مناطق زلزله زده علاوه براینکه موجب دلگرمی آسیب دیدگان شد گویای این بودکه هرگونه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران با همدلی مردم و مسوولان خنثی می شود.

بازوند با بیان اینکه یک هزار و ۶۳۰ روستا و ۹ شهرستان تحت تاثیر این زلزله بود، ادامه داد: اگر بخواهیم در شرایط عادی از این تعداد روستا بازدید کنیم ۲ سال و چند ماه زمان خواهد زمان می برد که بی شک بازسازی خانه ها و روستاهای تخریبی کار سنگین و دشواری خواهد بود.

وی افزود: در این زلزله ۱۳۰ هزار واحد مسکونی، تجاری و اقتصادی آسیب دید که به میزان تقریبی ۶۷ هزار واحد به تعمیر و ۴۰ هزار و ۶۰۰ واحد به احداث مجدد نیاز داشت.

به گفته استاندار کرمانشاه، هم اکنون از روستاهایی که در این زلزله خسارت دیدند، تنها ۹۴۰ واحد در دست ساخت است که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی از وقوع هفت هزار و ۸۰۰ مورد پس لرزه پس از زلزله ۷.۳ ریشتری استان خبر داد و افزود: از این میزان قدرت ۱۷ پس لرزه بیش از پنج ریشتر بوده که در واقع می توان از آن به عنوان زلزله اصلی یاد کرد و با این وجود ساخت و سازهای مناطق زلزله زده مقاومت و رفتار خوبی در برابر آن نشان دادند.

استاندار کرمانشاه معتقد است، این امر گویای این است که زلزله به یک فرصت تبدیل شده و مردم و مسوولان در این فرصت سازی نقش داشته اند.

وی با تاکید براینکه از درس های زلزله مستندسازی می کنیم تاکید کرد که از بیمارستان و مراکز درمانی به عنوان مکانی امن یاد می شود و نباید پس از این زلزله با تخریب بیمارستان سرپل ذهاب مواجه می شدیم.

بازوند با بیان اینکه از شیوه اسکان موققت و استفاده از کانکس به دلیل وجود پس لرزه های متعدد پشیمان نیستیم، افزود: از هیات دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار می رود همچنان در کنار زلزله زدگان استان باشند تا بتوانیم مابقی واحدهای باقی مانده و مناطق آسیب دیده را بازسازی کنیم.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

مسئولان ارشد استان گفته‌اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌کنند.‌ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.