امین قهرمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: طی ماههای اخیر شاهد رویش علف‌های هرز در محوطه این بنای تاریخی عظیم بودیم که در روزهای اخیر عملیات پاک سازی علف‌های هرز روئیده بر روی دیواره ها و محوطه صورت گرفت.
او افزود: با تلاش های صورت گرفته برنامه نظافت و پاکسازی این اثر تاریخی مهم اجرا شد و با پاک سازی های مستمر و سم پاشی تلاش می شود تا از رویش گیاهان جلوگیری کنیم.
بنای معروف به عمارت خسرو  در میان نیزارها و نخلستانهای حاشیه شمالی شهرستان قصرشیرین کرمانشاه و در ساحل سمت راست رودخانه الوند قرار دارد.
این بنا در مسیر جاده بسیار بااهمیتی واقع شده که در سده‌های میانه به جاده بزرگ خراسان و بعدها به دروازه آسیا معروف شده است.
بسیاری از مورخان و جغرافی نویسان ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد در مورد شهر قصرشیرین و بناهای این شهر از جمله عمارت خسرو مطالبی نگاشته‌اند.
اکثر مورخان عمارت خسرو را جزو عجایب دنیا دانسته و آن را کاخی دانسته اند که خسرو پرویز برای شیرین زن مسیحی‌اش بنا کرده است.
عمارت خسرو دارای پلان مستطیل شکل است که با جهت شرقی، غربی با استفاده از مصالح لاشه سنگ، گچ و آجر بر روی صفحه‌ای به ارتفاع هشت متر ساخته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.