به گزارش خبرنگار ایرنا، ترافیک در مسیر مرز خسروی روان است و زائران دغدغه ای برای رسیدن به موقع به مرز و ورود به کشور عراق ندارند.
گزارش خبرنگار ایرنا از مرز بین المللی خسروی حاکیست آمار خروج زائران از این مرز نسبت به سه روز پیش روند نزولی محسوسی داشته و هم اکنون تردد از گیت های آن به راحتی و بدون توقف در حال انجام است.
هرچند بازگشت زائران به داخل کشور از مرز خسروی پرازدحام نیست اما نسبت به روزهای گذشته روند صعودی دارد به طوری که در مقابل خروج یک زائر از مرز حدود سه نفر وارد کشور می‌شوند.
آقای احمدی که با همسر و کودک خردسالش به خسروی آمده، از خلوتی مسیر متعجب شده است. او به ایرنا گفت: هرگز فکر نمی کردیم مسیر و مرز این قدر خلوت باشد و به راحتی و سرعت وارد عراق شویم.
خانم امیدی کرمانی هم گفت: ابتدا می‌خواستیم از مرز مهران به کربلا برویم اما خدا را شکر که از خسروی آمدیم؛ خیلی سفر سریعی بود.
فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه نیز که برای نظارت بر تردد جاده ای به مرز خسروی آمده بود، به ایرنا گفت: مرز خسروی برای استقبال از ورود هر تعداد از زائران اربعین حسینی به کشور آمادگی و امکانات لازم را دارد.
سرهنگ محمد حیدری افزود: اتوبوس‌های کافی در شهرستان قصرشیرین برای انتقال زائران به شهر کرمانشاه وجود دارد و از آنجا نیز با حدود هزار دستگاه اتوبوس زائران به سراسر کشور منتقل می شوند.
همچنین بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری زائران در پارکینگ های شهرستان قصرشیرین پارک شده و همین مقدار جای پارک هم وجود دارد.
آمار تردد زائران
زائران اربعین حسینی می توانند از ساعت ۷ تا ۱۶ از مرز خسروی خارج شوند اما ورود زائران از آن طرف تا ساعت یک نیمه شب مجاز است.
گرچه ناآرامی های اوایل مهر در بغداد سبب یکطرفه شدن مرز بین المللی خسروی تا سه روز شدن اما ۱۳ مهر این مرز دوباره بازگشایی و برگشت زائران از آن شبانه روزی شد.
پس از ازدحام بی سابقه خسروی در روز ۱۸ مهر و حضور حدود ۵۰ هزار زائران در شهرستان قصرشیرین، شرایط با مدیریت مسئولان آرام و ترافیک روان شده است.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه هر روز بین ۱۰ تا ۱۵ هزار زائر اربعین حسینی (ع) از مرز خسروی عازم کربلا می‌شوند، گفت: تاکنون ۱۴۰ هزار زائر از این مرز عازم عراق شده‌اند.
هوشنگ بازوند ۲۲ مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مرز خسروی، وضعیت خدمات‌رسانی به زائران اربعین در این مرز را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده نیز روزانه حدود ۱۵ هزار نفر از مرز خسروی عازم کربلا شوند.
جعفر همتی، رئیس قرارگاه اربعین مرز خسروی نیز گفت: اگر مرز شبانه‌روزی شود تعداد زائران کربلا از این مرز به ۹۰ هزار نفر در روز هم می رسد.
اسکان مناسب زائران
تدابیر متعددی برای پذیرایی مناسب از زائران اربعین در مسیر مرز خسروی در استان کرمانشاه ایجاد شده است.
فرماندار کرمانشاه در این باره گفت: ظرفیت اسکان حدود ۶۰ هزار زائر اربعین‌ حسینی (ع) با همکاری مردم‌ و ارگان‌های مربوطه در این شهرستان ایجاد شده‌ است.
فضل الله رنجبر در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: برای ایجاد ظرفیت اسکان زوار، هیات امنای مساجد، شهرداری، هلال احمر، ورزش و جوانان، بسیج سپاه پاسداران، ستاد عتبات عالیات و ادارات مختلف پای کار هستند.
فرماندار قصرشیرین هم گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه با از سرگیری عزیمت دوباره زائران اربعین حسینی (ع) از مرز رسمی خسروی ۴۰ هزار تن از زائران اربعین در این شهرستان اسکان یافتند.
مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به محدودیت زمانی تردد و اینکه خروج زائران از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا ۱۶ بعدازظهر انجام می‌شود پس از اتمام ساعت‌کاری روزانه برای تمامی زائرانی که در مرز خسروی و قصرشیرین اقامت دارند، خدمات اسکان ارائه می‌شود.
امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.
سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران و عتبات عالیات شدند امسال اما با بازگشایی مرز بین المللی خسروی، بخش زیادی از زائران ترجیح دادند که از این مسیر راهی عراق شوند و سفر خود را کوتاه تر کنند.
زیرساخت‌های مناسب و مسیر کوتاه‌تر تا کربلای معلی، مرز خسروی را به اولویت بسیاری از زائران اربعین تبدیل کرده است.
بیش از ۸۰ موکب هم در داخل استان کرمانشاه از زائران اربعین حسینی(ع)

پذیرایی می کنند.
مرز بین المللی خسروی قدیمی ترین مسیر تردد زائران ایرانی به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.
زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از استان دیاله و بغداد به کربلا و نجف می رسند.
مرز خسروی از دیرباز مسیر عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بوده و اصالت مسیر کربلا متعلق به این مرز است.
زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند ابتدا به زیارت امامین عسکریین(ع) در سامراء و امامین جوادین(ع) در کاظمین مشرف می شوند سپس به کربلا می روند و به امام حسین(ع) و یارانش عرض ادب می کنند و در نهایت در نجف به بارگاه امیرالمومنین(ع) می رسند. به همین دلیل مرز خسروی به «مسیر ولایت» ملقب شده است.
از سوی دیگر شیعیان عراقی هم برای زیارت امام رضا (ع) از گذرگاه خسروی وارد ایران می شوند.
۷۴۴۴/۸۰۶۶
گزارش از عبدالله الماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.