به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز سه شنبه در جلسه ستاد اربعین با حضور معاون وزیر کشور عراق در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی، با قدردانی از تلاش های وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین و همه دست اندرکاران مرکز، افزود:  امنیت در مسیر مرز خسروی بسیار خوب است ولی نگرانی هایی در رابطه با برپایی موکب و ایجاد استراحتگاه در مسیر و همچنین تلاش برای ورود خودروهای موکب های ایرانی که از مرز خسروی عراق مستقر می شوند و همچنین رفع ترافیک کمربندی بغداد به منظور تسریع در تردد زائران وجود دارد که در این جلسه توافقاتی در رابطه با رفع این مسایل صورت گرفت.

وی اضافه کرد: از دولت عراق به خاطر تامین امنیت مطلوب زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اعزامی که از مرز خسروی به کربلا مشرف می شوند سپاسگزاریم.

نماینده عالی دولت در کرمانشاه گفت: زائران اباعبدالله الحسین (ع) انتظار دارند که هرچه زودتر موکب‌های خدماتی مسیر در هر۲ طرف مرز فعالیت خود را آغاز کنند.

بازوند افزود: بغداد یک پایتخت تاریخی و کهن است و  زائرانی که از مسیر خسروی - منذریه به کربلا مشرف می‌شوند از این شهر عبور می کنند و انتظار داریم که مدیریت تردد زائران کربلا در  مسیرهای منتهی به بغداد به خوبی انجام شود.

او گفت: تردد زائران علاوه بر تعمیق حسن همجواری، در معیشت و اقتصاد مرزنشینان ۲ کشور ایران و عراق و ارتقای امنیت موثر است.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: از روز یکشنبه ساعات ورود و خروج زائران اربعین از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا چهار بعدازظهر خواهد بود که در هر ساعت سه هزار تن وارد عراق می شوند.

بازوند، ظرفیت تردد روزانه را در ۱۰ ساعت فعالیت مرز برای تردد زائران اربعین ۳۰ هزار تن اعلام کرد و  از استقرار ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در قصرشیرین و منذریه و حسینیه عراق برای جابجایی و انتقال زائران خبر داد.

وی از تلاش ارتش و نیروهای حشدالشعبی عراق برای تامین امنیت مسیر زائران از منذریه تا بغداد قدردانی کرد و گفت: تمامی اعضای ستاد اربعین و کمیته های مختلف در راستای خدمات رسانی به زائران آماده هستند.                                                                                                     

شعار امسال اربعین الحسین یجمعنا است 

وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز گفت: شعار پارسال اربعین حب الحسین یجمعنا بود که این شعار امسال به الحسین یجمعنا تغییر یافت.

سردار مصطفی مرادیان افزود: بازگشایی مرز خسروی یکی از خواسته های مهم بین ۲ کشور ایران و عراق بود که بعد از ۶ سال تعطیلی این مهم انجام شد.

وی اظهار داشت: هفته گذشته توافقات خوبی با طرف عراقی در رابطه با تردد زائران داشتیم که ۲ کمیته امنیتی و اداری پشتیبانی برای این مهم تشکیل شد و تصمیماتی گرفتند.

وی ادامه داد: به لحاظ امنیتی با حضور نیروهای ارتش، امنیتی و حشدالشعبی مشکلی وجود ندارد و امنیت خوبی در مسیر داریم.

سردار مرادیان همچنین از تلاش مسئولان ایران و عراق برای خدمات رسانی مطلوب به زایران خبرداد.

                                                                                                        

از تعامل جمهوری اسلامی ایران با عراق در بحث زائران اربعین سپاسگزاریم 

معاون وزیر کشور جمهوری عراق نیز گفت: تلاش ما خدمات رسانی به زائران امام حسین (ع) است و از تلاش و همکاری جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد زیرساخت ها و تعامل با طرف عراقی در بحث تردد زائران اربعین قدردانی می کنیم.

محمد بدر،  از برقراری امنیت در مسیر منذریه به بغداد خبر داد و گفت: تلاش های زیادی برای ایجاد و برقراری امنیت صورت گرفته و هم اکنون مسیر بغداد به سامرا نیز کاملا امن است.

وی ادامه داد: با توافقی که با عراق صورت گرفته گذرنامه موقت زائران ایرانی از سوی طرف عراقی پذیرفته می شود.

طبق آخرین آماری که رئیس گذرنامه کشور عراق و معابر مرزی عراق نیز در این جلسه اعلام کرد تاکنون  ۲۰۰ هزار زائر ایرانی از زرباطیه، سه هزار و ۵۰۰ تن از منذریه، ۲۱ هزار زائر از شیب و ۶۲ هزار تن از شلمچه وارد کشور عراق شده اند.

عضو شورای استان دیالی و مسئول ستاد زائران اربعین در این دیدار گفت: ما ـآمادگی کامل را در استان دیاله عراق برای پذیرش ۲۰ هزار زائر به صورت روزانه داریم و تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا همه زائرانی که قصد زیارت کربلای معلا را دارندبه این آرزوی معنوی خود برسند.

قاسم المعموری افزود: کشور عراق  اتوبوس ها را برای جابجایی زوار از مرز خسروی تا بغداد در نظر گرفته است و یک مکان استراحتگاه نیز در جدید الشط برای زائران مشخص شده است.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.   

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.   

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.