به گزارش خبرنگار ایرنا، پروفسور «فریدون سبزی» سال‌هاست که جراح قلب شماره یک استان کرمانشاه و غرب کشور است و نامش برای بیماران قلب و عروق، امیدآفرین و زندگی‌بخش است.

میزان موفقیت اعمال جراحی دکتر سبزی آنقدر بالاست که بیماران با رضایت در نوبت‌های چندماهه صبر می کنند و با جان و دل، قلب خود را به تیغ او می سپارند. شاید روز جهانی قلب، مناسبت خوبی برای پرداختن به گوشه‌ای از ابتکارات و دستاوردهای این جراح زبده باشد.

آغاز فصل جدید زندگی

پروفسور فریدون سبزی متولد سال ۱۳۴۳ در شهر کرمانشاه است. او که از همان آغاز تحصیلات به سخت‌کوشی معروف شد، مقطع ابتدایی و متوسطه خود را در همین شهر گذارند. رشته پزشکی عمومی را در تهران به پایان برد و دوره جراحی عمومی را هم در دانشگاه چمران اهواز سپری کرد.

او پس از پایان تحصیلات به کرمانشاه برگشت و به کنگاور رفت؛ پروفسور سبزی در آنجا طی یک سال «بیش از هزار عمل جراحی» انجام داد و یک رکورد دست نیافتنی از خود ثبت کرد.

او سپس به تهران رفت و دوره جراحی قلب را در دانشگاه علوم پزشکی ایران گذارند تا فصل جدیدی از زندگی خود و بیماران کرمانشاهی را رقم بزند. شروع بکار دکتر سبزی در بیمارستان تخصصی قلب و عروق امام علی(ع) کرمانشاه مصادف بود با آغاز فعالیت مرکز تخصصی و فوق تخصصی جراحی قلب و عروق این بیمارستان.

ورود دکتر سبزی و راه اندازی این مرکز تخصصی، سرآغاز پیشرفت‌های تحسین برانگیز و اتفاقات شیرین در حوزه قلب و عروق کرمانشاه و کشور بود.

آغاز کار با یک جراحی سنگین

از همان آغاز، بسیاری از جراحی‌های سخت به تیغ پروفسور سبزی سپرده شد. او اولین عمل جراحی قلب باز خود را این گونه تشریح کرد: نخستین عمل قلب من در سال ۱۳۷۸ روی یک بیمار مبتلا به ایدز بود. دریچه قلب او عفونت کرده بود و مشکلات زیادی از جمله نارسایی کلیه داشت اما با سختی زیاد او را جراحی و درمان کردیم. به ‌عنوان اولین عمل خیلی برایم سنگین بود و خاطره آن برای همیشه در ذهنم مانده است.

در سال‌های بعد هم بسیاری از بیمارانی که وضعیت وخیمی داشتند به او ارجاع می شدند، هرچند دکتر سبزی گفت: من هم علاقه‌مند به جراحی این بیماران بدحال هستم و از درمان آنان احساس رضایت بیشتری می‌کنم.

شکستن رکورد تعداد و شیوه‌های جراحی

تا حدود سال ۱۳۸۶، عمل جراحی قلب باز در مرکز امام علی(ع) با کمک دستگاه قلب و ریه مصنوعی انجام می شد اما با همت متخصصان این بیمارستان، روش جراحی "قلب تپنده" جایگزین آن شد.

در این روش دیگر بیمار را دچار «ایست قلبی» نمی کنند بلکه در حالی که قلب در حال تپش است، با کمک دارو و دستگاه ثابت کننده قلب(دستگاه موسوم به "اختاپوس") قلب را ساکن نگه می دارند و گرافت‌ها(رگ مصنوعی) را به تعداد لازم ایجاد می کنند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

جراحی قلب باز به روش "قلب تپنده" توسط پروفسور فریدون سبزی 

این یک روش «کمتر تهاجمی» است و در آن آسیب کمتری به بدن بیمار می رسد؛ بی‌نیازی از واردات مواد فلج کننده قلب، پیشگیری از ضایعات بافتی و کاهش مرگ و میر از مزایای آن است.

آنچنان که پروفسور فریدون سبزی به خبرنگار ایرنا گفت: «تنها چند مرکز درمانی کشور از جمله در تهران و مشهد می توانند به روش قلب تپنده جراحی کنند اما در مرکز امام علی (ع) حدود ۱۳ سال است که از این روش استفاده می شود و ما رکوردار کشور هستیم.»

او با بیان اینکه اکنون ۹۹ درصد از بیماران خود را به روش قلب تپنده جراحی می کنیم، گفت که تاکنون حدود ۱۳ هزار عمل جراحی به این روش انجام داده است.

در واقع دکتر سبزی سالی هزار عمل جراحی انجام داده و آمارها می گویند که او سال‌هاست که رکورددار عمل موفق جراحی قلب باز است.

عبور از تحریم‌ها

اهمیت استفاده دکتر سبزی از روش قلب تپنده در دور زدن تحریم‌هایی بود که از سال ۱۳۹۰ قلب بیماران ایرانی را در فشار گذاشته بود. در نتیجه این تحریم ها ورود دستگاه قلب و ریه مصنوعی با مشکل مواجه و بسیاری از مراکز جراحی قلب کشور تعطیل شد.

دکتر سبزی اما گفت: ما با استفاده از روش جراحی قلب تپنده بدون یک روز تعطیلی توانستیم تحریم ها را دور بزنیم و جراحی‌ها را بدون وقفه در مرکز امام علی(ع) ادامه دهیم.

جراحی قلب باز به روش"قلب تپنده" توسط پروفسور فریدون سبزی 

پروفسور سبزی به تازگی دست به انجام یک شیوه جراحی جدید با اثر تهاجمی بسیار پایین زده است که برای بسیاری از بیماران قلبی نویدبخش است؛ بیمارانی که مشکلات قلبی آن ها بزرگ نیست با این روش جدید درمان می شوند، بدون اینکه سینه آنها شکافته شود. ایرنا بزودی یک گزارش کامل از این شیوه جراحی جدید و خلاقانه منتشر می کند.

نه به بخش خصوصی و نیکوکاری مخفیانه

پروفسور سبزی از همان ابتدای کار ترجیح داد به جای دایر کردن مطب شخصی و رفتن به سمت بیمارستان خصوصی، تمام وقت و توان خود را در مرکز دولتی امام علی(ع) و خدمت رسانی به بیمارانی بگذارد که اتفاقا بیشتر آنان از قشر متوسط یا کم‌بضاعت بودند.

گرچه این جراح متخصص تمایلی به بیان کمک های خیرخواهانه خود ندارد اما خیلی زود آشکار شد که او همواره مراعات جیب بیماران کم‌بضاعت و فقیر را می کند؛ این اتفاق بارها و بارها افتاده و قلب های بسیاری که از شدت فقر در حال ایستادن بودند، با نیکوکاری او تا سال‌های سال تپیدند و زندگی بخشیدند.

آخرین احسان دکتر سبزی را یکی از همکاران او به اطلاع خبرنگار ایرنا رساند و معلوم شد که این پزشک ایثارگر به تازگی یک پسر بچه یتیم تهرانی را به رایگان جراحی کرده و به زندگی برگردانده است؛ عملی که یکی دیگر از جراحان قلب ۴۰ میلیون تومان برای انجام آن طلب کرده بود.

حاشیه‌سازی برای پروفسور

این فوق تخصص قلب و عروق گرچه در ۲۰ سال گذشته تیغ جراحی را زمین نگذاشته اما هرگز از تدریس، آموزش و پژوهش هم غافل نشده است.

او اردیبهشت سال ۱۳۹۰ هم برای اولین بار با حمایت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دست به پخش و آموزش آنلاین عملی جراحی قلب(CABG) زد.

پروفسور سبزی در کنار تدریس در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تاکنون ده ها مقاله و پژوهش انجام داده است؛ او سال ۱۳۹۱ استاد تمام دانشگاه شد و از سال ۹۰ تا ۹۴ از پژوهشگران برتر دانشگاه بود با این حال ۱۳۹۵ یکی از بدترین سال‌های کاری او بود تا جایی که اعلام کرد: «می خواهم از کرمانشاه بروم.»

او که در این سال رئیس بیمارستان امام علی(ع) بود، به روزنامه باختر گفت: «تجهیزات لازم اتاق عمل بدلیل فرسودگی و استهلاک از کار افتاده اما بعضی‌ها دلشان نمی‌خواهد آنها را جایگزین کنند زیرا به نفعشان نیست در این بیمارستان، جراحی عروق و دریچه با هزینه اندک ۶۰۰ هزار تومان انجام شود.»

به اعتقاد او «سیاستگذاری برخی‌ها ارجاع بیماران به بخش خصوصی است تا درآمد بیشتری به جیب شان سرازیر شود.»

جراحی قلب باز به روش"قلب تپنده" توسط پروفسور فریدون سبزی

فریادهای آن سال دکتر سبزی با پشتوانه مردمی موثر افتاد و بعد از مدتی اتاق عمل بیمارستان بروز شد و دکتر هم در کرمانشاه ماندنی.

با وجود توانمندی های چند بُعدی پروفسور سبزی اما او ریاست بیمارستان را تحویل داد و با وجود بی‌مهری‌های زیادی هم که دید، در کرمانشاه ماند.

او در همه این سال‌ها تمام توانش را صرف هدیه دادن زندگی به بیماران قلبی کشور کرده است؛ بدون حاشیه و در آرامش.

خاطره فراموش نشدنی

شاید فراموش نشدنی‌ترین خاطره دکتر سبزی احیای بیماری باشد که گواهی فوت او صادر شده بود؛ سال ۱۳۸۴ و زمانی که جراحی قلب باز روی بیمار جواب نداد و دکتر یک تصمیم تاریخی گرفت: «بعد از عمل، بیمار دچار ایست قلبی تنفسی شد به همین دلیل شروع کردیم به احیای قلبی و ریوی اما مریض جواب نمی‌داد. من هم سال های اول کارم بود و خیلی ناراحت بودم. بعد از اینکه تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند، همه از بیمار قطع امید کردند و یکی از همکارانم گواهی فوت او را نوشت اما من احساس کردم می‌شود برای او کاری کرد به  همین دلیل شروع کردم به ماساژ قلب بیمار. نزدیک به یک ساعت ماساژ را ادامه دادم و ناگهان قلب بیمار به کار افتاد. اتفاقا قلب این بیمار هنوز هم سالم است و می تپد.»

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.