کیوان کاشفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علت بسته شدن مرز سومار مشکلات و تخلفات پرسنل عراقی در این مرز بوده که دولت عراق را مجبور به تعطیلی آن و جابجایی مسئولان کرده است.

او اظهار داشت: بسته شدن این مرز خبر خوبی برای استان کرمانشاه نیست زیرا بخش خصوصی و دولتی ما سرمایه‌گذاری بزرگی را در این مرز انجام داده و سومار پنجره ورود تجاری استان به بخش میانی و جنوب عراق است.

به دلیل تخلفات متعدد مدیریت مرز سومار در طرف عراقی، این مرز به صورت رسمی از روز ۲۸ مرداد به دستور عادل عبدالمهدی، نخست‎وزیر عراق بسته شد.

بالافاصله پس از تعطیلی سومار، مثنی تمیمی استاندار دیالی عراق و هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در مرز سومار دیدار کردند و با تاکید بر تکمیل و تجهیز زیرساخت های این مرز، به ضرورت بازگشایی سریع آن اشاره کردند.

استاندار کرمانشاه در این دیدار گفت: بسته شدن سومار خسارت های اقتصادی متعددی برای ۲ استان کرمانشاه و دیالی خواهد داشت و باید رویکرد هر ۲ استان به سمت افزایش مبادلات اقتصادی باشد.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

در سال گذشته حدود ۶۰ هزار کامیون با یک میلیون تن کالا از مرز سومار مبادله شده ‎است.

این مرز به تازگی در جلسه هیات دولت ایران به عنوان مرز رسمی مصوب شده است.

استان کرمانشاه دارای سه مرز رسمی خسروی، پرویزخان و سومار با کشور عراق است.

سال گذشته حدود سه میلیارد دلار کالا از استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.