به گزارش خبرنگار ایرنا، سید یعقوب محمدمرادی  روز شنبه در جلسه ای در راستای انجام تمهیدات لازم برای تقویت و تجهیز زیرساختهای آب و برق مرز خسروی در فرمانداری قصرشیرین افزود: با توجه به بازدیدهای سال های گذشته مشکلی از نظر زیرساخت‌های آب و برق در قصرشیرین و مرز خسروی نداریم.

وی اظهار داشت: دستور وزیر نیرو برخدمات رسانی برای حماسه باشکوه و بزرگ اربعین است از این رو با تلاشی مضاعف در راه خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی حرکت می کنیم.

مشاور وزیر نیرو در ستاد اربعین کشور گفت: ادارات متولی دیگر در بحث تامین زیرساختها باید کمک کنند تا بخشی از کارها انجام شود و همچنین تانکرهای آبرسانی ثابت و سیار به تعداد لازم در شهرستان مستقر خواهد شد.

فرماندار قصرشیرین هم در این جلسه گفت: وزارت نیرو امکانات لازم را در اختیار دستگاه های شهرستان قرار دهد و با توجه به حجم تردد زوار از مرز، اختیار ویژه به شهرستان برای تصمیم گیری در مواقع ضروری داده شود.

مرادعلی تاتار افزود: مرز خسروی ظرفیت بزرگی برای تردد زوار دارد و زیرساخت های مناسبی برای آن طراحی شده است.

رییس قرارگاه ویژه اربعین حسینی مرز خسروی هم گفت: آب و برق حیاتی ترین امکانات مورد نیاز قصرشیرین و خسروی برای زوار عتبات عالیات است.

جعفر همتی افزود: روزانه ۲۰ هزار نفر زائر در قصرشیرین اسکان داریم که از این تعداد پنج هزار تن در مرز خسروی اسکان داده می شوند از این رو تامین زیرساختهای آب، برق و سرویس های بهداشتی آن ها به خوبی باید انجام شود.

وی گفت: با توجه به گرم بودن شهرستان ۲ دستگاه بسته بندی آب که روزانه ۳۰ هزار عدد آب را بسته بندی کند نیازمندیم تا نصب شود.

همتی ادامه داد: با توجه به استقرار چندین پایگاه اورژانس، پارکینگ ها و محل های ایست و بازرسی باید تانکرهای سیار به تعداد کافی در مرز مستقر شود.

تامین برق موکب ها، پایگاه های اورژانس، پارکینگ ها، محل اسکان، دستگاههای خودپرداز، سیستم برق اضطراری و بیمارستان ها صحرایی از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آنها اشاره شد.

هم اکنون به طور میانگین روزانه سه هزار مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد. 
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد. 
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید. 
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است. 
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۳۰۱۲/۸۰۶۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.