به گزارش خبرنگار ایرنا، هرمز نوروزی فر روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان که در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: در سال ۹۷ آموزش و پرورش استان باسوادی ۶ هزار و ۲۰۰ نفر را تعهد کرده بود که موفق به سوادآموزی ۱۴ هزار و ۶۶۲ نفر در سه دوره یادگیری، انتقال و تحکیم رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال و کسب مقام اول کشوری شد.

وی در ادامه میانگین نرخ سواد سنین ۶ تا ۹ سال کشور را ۹۵/۲ درصد که در استان ۹۶ درصد، همچنین میانگین نرخ سواد ۱۰ تا ۱۹ سال کشور را ۹۸/۲ که در استان ۹۹ درصد، یعنی یک درصد بیشتر از میانگین کشور اعلام کرد و گفت: نرخ سواد بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال کشور براساس آخرین آمار سرشماری در سال ۹۵، ۹۴/۷ درصد بود که در استان ۹۴/۴ درصد اعلام شد یعنی سه دهم درصد نسبت به میانگین کشور عقب بودیم.

نوروزی فر در ادامه آخرین آمار سوادآموزی استان را در سال جاری ۹۶/۳۴ درصد اعلام کرد و افزود: سه و ۶۶ درصد با ریشه کنی بی سوادی و تحقق اهداف برنامه ششم توسعه فاصله داریم که نزدیک به ۴۰ هزار نفر از رده های سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش سوادآموزی ۶ هزار و ۵۰۰ نفر را در سال جاری برای استان هدف گذاری کرده است، بیان داشت: آموزش و پرورش استان باتوجه به پتانسیل و توانایی اش در سال ۹۷ جامعه هدف اش را بیش از ۱۳ هزار نفر در سال ۹۸ قرار داده است.

 معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح گام اول انقلاب یعنی اقدام های معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان در ۴۰ سال گذشته پرداخت و افزود: در سال ۵۵ طبق آمار ۴۷/۵ درصد یعنی۵۲ درصد افراد جامعه بی سواد بودند که در چهار دهه گذشته و گام نخست انقلاب این آمار به ۸۷/۶ طبق آخرین آمار سرشماری سال ۹۵ باسواد شدند.

نوروزی فر در ادامه اهداف گام نخست انقلاب را کاهش نرخ بی سوادی، کاهش اختلاف سواد بین شهر و روستا، کاهش اختلاف نرخ سوادی جنسیتی و توزیع عادلانه آموزش در مناطق مختلف اعلام کرد.

وی سپس با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب و برنامه ششم توسعه کشور گفت: باید تا سال هزار و ۴۰۴ بی سوادی در کشور ریشه کن شود و محورهای این سه سند بالادستی را برنامه های سوادآموزی به خانواده های آسیب پذیر و محروم، راه اندازی مراکز مهارت آموزی (برای باسوادشدن به همراه یادگیری حرفه) و پژوهش عنوان کرد.

او همچنین با انعقاد ۲۲ تفاهم نامه سوادآموزی آموزش و پرورش با دیگر دستگاه ها مانند زندان ها برای باسوادی زندانیان بی سواد، جهاد کشاورزی، امور عشایری و غیره اشاره کرد.

نوروزی فر با بیان اینکه ۹۰ درصد مخاطبان سوادآموزی زنان هستند، گفت: افراد سن بالا رغبت چندانی به سوادآموزی نشان نمی دهند و یکی از عوامل کندی ریشه کنی بی سوادی در کشور نیز همین موضوع است که باید با تبلیغات و دیگر مشوق ها آنها را ترغیب کنیم.

وی همچنین بیان داشت: هزینه باسوادی برای هر فرد نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بیش از ۹۰ درصد مراکز سواد آموزی برون سپاری است و ۱۰ درصد با آموزش و پرورش است.
از جمعیت ۲ میلیون نفری استان کرمانشاه حدود ۳۲۵ هزار نفر دانش آموز و ۲۸ هزار فرهنگی است.

۸۰۶۶/۳۲۰۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.