به گزارش خبرنگار ایرنا، استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، این نرخ در سال 94 به 17.6 درصد صعود کرد و سال بعد هم رکورد 22 درصد را ثبت کرد.
تعداد بیکاران کرمانشاه در سال 96 اندکی کاهش یافت و به «172 هزار نفر» رسید اما نرخ بیکاری استان از 21.2 درصد پایین‌تر نیامد.
براساس گزارشی که مرکز آمار ایران به تازگی منتشر کرده، نرخ بیکاری کرمانشاه در پایان سال 97 به 18.7 درصد کاهش یافته که نشانگر بهبود 2.4 درصدی نسبت به سال 96 است.
البته کرمانشاه همچنان در صدر جدول بیکاری کشور قرار دارد و نرخ بیکاری آن 6.7 درصد از میانگین کشور بیشتر است.
با این حال نکته امیدوارکننده این است که کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در شرایطی رخ داده که نرخ بیکاری میانگین کشوری نسبت به سال ١٣٩٦، یک دهم درصد افزایش یافته است.
پس از کرمانشاه استان‌های چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری 17.4 و سیستان و بلوچستان با 16 درصد در رتبه‌های بعدی هستند.
از سوی دیگر کمترین نرخ بیکاری کشور به ترتیب متعلق به استان‌های سمنان، همدان و مرکزی به ترتیب با نرخ بیکاری 7.2، 8.3 و 8.4 درصد است.
از نظر مرکز آمار، شاغل یعنی افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند.

**وضعیت مشارکت اقتصادی
گرچه کرمانشاه همچنان بیشترین بیکار کشور را دارد اما 43.2 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر این استان از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.
بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکیست که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٦)، 1.9 درصد افزایش یافته است. این شاخص در میانگین استان‌ها تنها چهار دهم درصد افزایش یافته است.
نرخ مشارکت اقتصادی اینگونه محاسبه می‌شود: نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) 10 ساله و بیشتر(15 ساله و بیشتر) به جمعیت در سن کار 10 ساله و بیشتر(15 ساله و بیشتر) ضربدر 100.
نسبت اشتغال سال 97 در کرمانشاه هم از 32.5 درصد در سال 96 به 35.1 درصد در سال 97 افزایش داشته است.
نسبت اشتغال عبارت است از نسبت جمعیت شاغل 10 ساله و بیشتر (15 ساله و بیشتر) به کل جمعیت در سن کار 10 ساله و بیشتر(15 ساله و بیشتر) ضربدر 100.
بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی استان کرمانشاه نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٧، بخش خدمات با 50.1 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با 22 و کشاورزی با 28 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

**چرا بیکاری کرمانشاه به سختی پایین می‌آید؟
کاهش اندک نرخ بیکاری فصلی در کرمانشاه گرچه خوشایند است اما نشان می دهد که موانع سرسختی برای تداوم سیر نزولی و اشتغالزایی در استان وجود دارد.
یکی از مهمترین موانع، فضای نامطلوب کسب و کار است به طوری که آخرین پایش ملی کسب و کار هم نشان می دهد کرمانشاه در بین چهار استان آخر کشور جا گرفته است.
به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه «روند پیچیده و طولانی بروکراسی اداری استان برای اعطای مجوز به سرمایه گذاران هم اکنون بیش از 70 روز کاری به طول می انجامد در حالی که در بیشتر کشورها طی 24 ساعت انجام می شود.»
از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: برای غلبه بر نرخ بالای بیکاری در استان، مدیریت استان در حال پیگیری چهار اقدام راهبردی است.
هدایت حاتمی در گفت و گو با ایرنا بهبود فضای کسب و کار، ایجاد و توسعه زیرساخت های قانونی و فیزیکی، احیای واحدهای راکد و نیمه فعال و جذب سرمایه‌های جدید را چهار برنامه کنونی استانداری برای اشتغالزایی در استان عنوان و اظهار کرد: دست‌کم سه پرونده کلیدی اشتغالزایی در استان در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارند که اشتغالزایی هر یک از آنها بین 2 تا چهار هزار نفر است.
او همچنین با بیان اینکه 276 طرح سرمایه گذاری بالای یک میلیارد تومان در دستور کار اداره‌کل کار و رفاه اجتماعی استان است، گفت: اجرایی شدن این طرح‌ها سبب رونق تولید و پایین آمدن نرخ بیکاری استان در سال 98 می‌شود.
حاتمی از بانک های عامل استان خواست که اولویت پرداخت تسهیلات را از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و اعتبارات مناطق زلزله‌زده به طرح‌های اشتغالزای استان بدهند.
آنچنان که استاندار کرمانشاه آذر 96 در جلسه ستاد اشتغال استان وعده داده تا پایان برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری استان به «14 درصد» می رسد.
استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود 600 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و 2 گمرک رسمی در ‌مرز عراق.
کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، 1.5 درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.