در این یادداشت آمده است: یکی از استان هایی که از نظر گردشگری می تواند در رده استان های طراز اول کشور قرار گیرد اما موارد و مشکلات عدیده ای باعث شده تا این استان نتواند از این پتانسیل استفاده کافی را داشته باشد استان کرمانشاه است و از طرفی نیز با دارا بودن جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 900 هزار نفر از نظر بیکاری در رده استان های اول قرار دارد.
یکی از مواردی که می تواند در صنعت گردشگری به برون رفت استان از بیکاری کمک کند اکوتوریسم است، اما به واقع اکوتوریسم چیست؟ در تعریف اکوتوریسم می توان گفت اکوتوریسم از 2 کلمه «اکو» و «توریسم» تشکیل شده و بسیاری از افراد آن را با طبیعت گردی اشتباه گرفته و آن را طبیعت گردی می دانند در حالی که این چنین نیست در حقیقت اگر محیط و جامعه را یک دایره بدانیم طبیعت هسته این دایره قرار می گیرد و جوامع در اطراف آن، محیط دایره را تشکیل می دهند پس می توان گفت: اکوتوریسم شامل اکولوژی منطقه (طبیعت و جوامع آن) و توریسم (افرادی که از آن بازدید می کنند) می باشد.
از آنجایی که در کرمانشاه بیش از 2 هزار و 700 روستا وجود دارد و از نظر آب و هوا، استانی متنوع است لذا همین تنوع آب و هوایی باعث شده تا مردم هر منطقه دارای فرهنگ خاص خود بوده و هم از نظر خوراک و پوشاک و نیز معماری و... دارای تنوع خاصی باشند پس این تنوع، پتانسیلی است تا بتوانیم برای هر منطقه اکوتوریسم متفاوتی را تعریف کنیم.
حال اجرای طرح اکوتوریسم در منطقه چه سودی به حال استان دارد؟همانطور که در بالا اشاره شد طبیعت به عنوان هسته اکوتوریسم و جامعه آن منطقه پوسته آن را تشکیل می دهند، لذا اجرای طرح اکوتوریسم در قدم اول حفظ محیط طبیعی آن منطقه بوده و در قدم بعد فعال نمودن اشتغال آن منطقه است اما چگونه؟ وقتی که در یک روستا آموزش های اکوتوریسم ارائه می گردد مردم روستا با چگونگی ارائه خدمات به گردشگران آشنا شده و همین موضوع باعث شده تا در یک تور 10 نفره به روستا حداقل 15 شغل به صورت مستقیم ایجاد گردد و از آنجایی که از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری حدود 900 هزار نفر در شهر کرمانشاه و حدود یک میلیون نفر آن در 13 شهرستان و 2 هزار و 700 روستا پراکنده اند و این موضوع بیانگر آن است که در استان مهاجرت از روستا به شهر نرخ بالایی داشته و یکی از عمده ترین عوامل آن بیکاری است در نتیجه افرادی که در روستا زندگی می کنند بدانند که می توانند با آموزش و شیوه کسب درآمد در روستای خود می توانند درآمد کافی را داشته باشند به طور قطع نه تنها مهاجرتی از روستا به شهر را مشاهده نخواهیم کرد بلکه شاهد مهاجرت از شهر به روستا خواهیم بود.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.