در این یادداشت آمده است: در اپیدمی گرانی کالاها، بازار مسکن نیز با قیمت های غیر منتظره و فزاینده ای مواجه گردید. گرانی بازار مسکن از جهاتی متفاوت تر از سایر کالاها است و معمولا سریع دستخوش اوج و حَضیض می گردد. بازار مسکن پس از به اوج رسیدن قیمت ها، بلافاصله با همان قیمت گران دچار رکود گردید و خریدار و فروشنده را در این مسیر با تردید مواجه کرد.
راه حل هایی که می تواند تغییراتی هر چند جزیی در گره گشایی برای عبور از این بحران را هموار کند؛ تغییر سیاست ها و راه حل هایی از سوی دولت در افزایش تسهیلات، متناسب با قیمت های کنونی است که البته تاکنون مسکوت مانده است.
سوای از دخالت دولت، عاملی دیگر در این میان می تواند سهمی از پول ها و سرمایه ها را به سمت بازار مسکن سوق دهد، کاهش معاملات ارزی و سکه در پس کاهش قیمت ها است. ابلاغ قانون جدید به بانک ها در حذف سپرده های روز شمار نیز تا حدودی می تواند بخشی از پول‌های سرمایه دارانی که در معاملات ریسک پذیر ورود نمی کنند راهی بازار مسکن کند.
از طرفی کاهش قیمت برخی از مصالح ساختمانی و دیگر کالاهای اساسی به شرطی که برای مالکان و فروشندگان واحدها مقبول گردد می تواند نوید بخش پیشاهنگی اِستارت خروج از رکود باشد. اما مهمترین عامل رونق مجدد، بازگشت آرامش به بازار است، آرامشی که این اعتماد از دست رفته را به بازار برگرداند و متقاضیان مؤثر و کاسبان این صنعت با فروشندگان و سازندگان در کمال آرامش و فراق خاطر موجبات ایجاد رونق با قیمت های واقعی و به دور از حباب معاملات را از سر گیرند.
البته در روزهای اخیر با استارت رُشد شاخص بورس برخی از اوراق بها دار، ورود جِدی عده ای از سرمایه داران به بازار مسکن را با تردید مواجه کرده است. جهش سود سهام در این برهه می تواند رقیبی برای بازار مسکن باشد، هر چند تعداد سرمایه گذارانی که بازار بورس را برگزیند به مراتب کمتر از متقاضیان موثر و کاسبان املاک است.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.