به گزارش ایرنا، پیمان محمدی یکی از نادر هنرمندانی است که در رشته گره چینی، آثار نفیسی خلق کرده و مهم تر از آن، هنرش را جهانی کرده است. از این رو ابداعات و ابتکارات خاص هنری ایشان در ادامه فعالیت های گرانسنگ اساتید بزرگ این حرفه، مسیر والای غنا و پویایی را می پیماید.
در ادامه گفت و گوی خبرنگار ایرنا با این هنرمند کنگاوری را می خوانید:

** چه انگیزه ای باعث شد به سمت کار کردن با صنایع چوب بروید؟
در دوران ابتدایی با توجه به ساخت کاردستی های چوبی و نیاز بنده برای ساخت آن به سمت کارهای چوبی روی آوردم و مراحل نخست کار و آموزش های مقدماتی را در یک کارگاه نجاری در کنگاور گذراندم. علاقه ام به ساخت آثار چوبی روز به روز بیشتر شد تا اینکه حتی در دوران راهنمایی پس از تعطیلی مدرسه برای کار به نجاری می رفتم.
سال 1367 به مدت 2 سال در شهرستان تویسرکان به صورت پاره وقت شاگردی کردم و همین عللی بود که به صورت حرفه ای به گرایش سنتی روی بیاورم. به خاطر دارم که درب شماره یک حرم مطهر امام رضا (ع) را در سال 1370 با همکاری استاد بیات با چه شوری و هیجانی ساختیم.
پس از حدود 16 سال شاگردی بالاخره روز موعود فرا رسید و در سال 1380 برای اولین بار کارگاه کوچکی در پایتخت راه اندازی کردم و تا پایان سال 85 در تهران مشغول فعالیت صنایع چوبی بودم.
پس از سالها فعالیت، جرقه توسعه کار خود در کشورهای همسایه به ذهنم خطور کرد و پس از تحقیق و رصد بازار عراق تصمیم به راه اندازی یک دفتر کاری در کشور عراق گرفتم و از سال 85 تا 92 در عراق محصولاتم را به فروش رساندم و از سال 92 به بعد در شهر خودم کنگاور با راه اندازی یک کارگاه مجهز و اشتغال زایی پنج نفر مشغول کار هستم.

** هم اکنون مشغول چه نوع فعالیت‌های هنری هستید؟
اکنون مشغول ساخت مصنوعات چوبی شامل درب های چوبی، ارسی، درب های گره چینی، ساخت دکوراسیون داخلی، مسکونی، تجاری و اداری و پله های گرد و دوبلکس هستم.
کار بنده الهام گرفته از استاد لرزاده و استاد حسن قمی و ترکیب آن با کارهای مدرن امروزی و ایجاد یک سبک خاص و متفاوت می باشد.
طراحی و دکوراسیون نمایشگاه های ملی و بین المللی زیادی در سراسر کشور بخصوص در تهران انجام داده ام که بارها مورد تقدیر و تحسین مسئولان کشوری قرار گرفته است. همچنین منبرهای چوبی زیادی برای مساجد سراسر کشور ساخته ام که به آن مفتخرم.

** شنیدم در نمایشگاه ملی سال گذشته غرفه برتر کشور شناخته شدید؟
بله، در اسفند ماه سال گذشته نمایشگاه دستاوردها و مصنوعات روستایی - عشایری در محل نمایشگاههایی بین المللی تهران برگزار شد که کنگاور تنها غرفه برتر سال شناخته شد. دکتر رضوی که به نمایندگی از رییس جمهوری در نمایشگاه حاضر شده بود پس از بازدید از کلیه غرفه ها و غرفه کنگاور بسیار احساس رضایت از خلاقیت و نوآوری کارهای اینجانب داشت. در مراسم اختتامیه غرفه کنگاور به عنوان غرفه برتر معرفی شد که مسئولان کشوری و استانی جملگی اذعان داشتند غرفه کنگاور یک غرفه متفاوت بوده است.
همچنین در نمایشگاه صنایع دستی برج میلاد در سال 96 موفق به کسب نشان هنرمند فاخر شدم و کسب نشان هنرمند برتر در بخش گره چینی و صنایع دستی نمایشگاه کرمانشاه در سال گذشته را نیز در کارنامه خود دارم.

** از نشان جهانی که به تازگی کسب کردید برایمان بگویید؟
در سال 96 دو کار که شامل، یک عصا جناقی و یک قاب گره چینی بود برای کسب نشان ملی به سازمان میراث فرهنگی فرستادم، بعد از نظر داوران هر 2 اثر دارای استاندارد لازم بوده و هر 2 نشان ملی کیفیت دریافت کردند. بعد از نشان ملی، آثار فاخر برای شورای سیاست گذاری صنایع دستی یونسکو ارسال می شود که هر 2 سال یکبار جلسه آن تشکیل می شود، امسال این شورا در کشور کویت برگزار شد و گره چینی بنده موفق به کسب نشان جهانی یونسکو شد.

** برای تولید یک محصول چوبی مثلا یک جعبه جواهر چه فرآیندی طی می‌شود؟
ابتدا طراحی، برش و ساخت قطعات مورد نیاز که طبق طرحی در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا اثر مورد نظر شکل گرفته و بیشتر الگوهای اجرایی از ایده های شخصی اینجانب می باشد. در کار گره چینی چون هنری 900 ساله ایرانی است بیشتر از طرح های موجود الگو می گیریم.

** تاکنون برنامه‌هایی برای آموزش نظام‌مند و علمی این رشته داشته اید؟
بله، یک دوره کلاس آموزشی، برای مدرسین گره چینی سراسر کشور در مرکز علمی کاربردی استان البرز در سال جاری، یک کارگاه ورک شاپ در دانشگاه آزاد همدان برای مدرسین مربوطه از استانهای مختلف کشور در سال 96 و همچنین یک دوره کلاس آموزشی برای مدرسین صنایع چوب در مرکز فنی حرفه ای شهید عباس پور کرمانشاه برگزار کرده ام.
به طور کلی حدود 530 شاگرد در سراسر کشور در این زمینه تربیت کرده ام که بیشتر آنها به مرحله استاد کاری رسیده و دارای کارگاه مجزا هستند.

** هنر گره چینی چه جایگاهی در بین مردم دارد؟
هنر گره چینی و قواره بری از هنرهای اصیل، فاخر و زیبای ایرانی است که هر ایرانی نیاز استفاده از آن را بر حسب موقعیت اقلیمی خود تهیه کند که شامل درب، پنجره های ارسی، نیمکت ها، کف پوش، صندلی و... است
با توجه به ارگانیک بودن این هنر از مردم عزیز درخواست می کنم به جای استفاده از وسایل بی هویت چینی از وسایل ساخته شده هنر دست ایرانی استفاده کنند که هم این هنر فاخر و اصیل از بین نرود و هم چرخه ی اقتصادی هنرمند بچرخد.
گفت و گو از مجید رحمتی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.