در این یادداشت آمده است: جشنواره انار با تمام کش ‌و قوس‌ها برگزار شد، اما در تهران و کاخ نیاوران. چند وقت پیش بود که انتقاد (ماموستا) ملاقادر قادری (امام جمعه پاوه) از روند برگزاری جشن انار در منطقه اورامانات باعث شد تا اصل برگزاری این مراسم زیر سُوال رود. برنامه جشن انار که هم شکلی آیینی برای شکرگزاری برداشت محصول انار منطقه اورامانات داشت و هم جنبه‌ی مهم گردشگری و درآمدزایی برای اهالی آن منطقه، چند سالی بود که با استقبال مردم از اقصی نقاط کشور همراه می‌شد.
انعکاس رسانه‌ای این رخداد هم مثبت بود. مسئله این نبود و نیست که مردم حاضر در این مراسم چه میزان خرید می‌کنند (که البته در جای خود مهم است). اهمیت این مراسم و این دست مراسم‌ها، تصویری بود که از استان کرمانشاه و طبیعت و فرهنگ و زیست مردمانش به اقصی نقاط ایران و جهان مخابره می‌شد. این مراسم با تمام کمی و کاستی‌های احتمالی که داشته و دارد تردیدی نیست که به ارائه تصویری مثبت از این دیار کمک می‌کرد و می‌توانست و می‌تواند به رونق گردشگری استان و منطقه اورامانات کمک کند.
تداوم برگزاری این مراسم قدم مثبتی است. همین که با وجود چالش‌های موجود اصل برگزاری مراسم به فراموشی سپرده نشد تدبیر مناسبی بود. اما واقعیت این است که برگزاری این مراسم زمانی ارزش دارد که در دل فرهنگ و طبیعت مردمانش و جغرافیای واقعی آن برگزار شود. امیدواریم که سال آینده این زمینه فراهم شود.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.