علی محمد زورآوند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ از احتمال آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب موقت در برخی از معابر شهری بویژه در منطقه اورامانات خبر داد و افزود: پیش بینی می شود در منطقه اورامانات، شهر کرمانشاه و شمال شرقی استان شاهد بیشترین بارش ها باشیم.
او در ادامه بیان داشت: بارش تمام استان کرمانشاه را در بر خواهد گرفت.
وی میانگین بارش های استان را از اول سال زراعی جاری تاکنون 185 میلی متر اعلام کرد که در این مدت زمانی، بارندگی در سال گذشته 40 میلی متر و در بلند مدت استان 85 میلی متر بوده است.
زوراوند بیشترین بارش استان را مربوط به حمیل و گوآور به ترتیب با 283 و 252 میلی متر دانست و گفت: کمترین بارش از ابتدای سال زراعی جاری نیز به شهرستان قصرشیرین و کوزران با 113 و 139 میلی متر است.
معاون هواشناسی کرمانشاه ، میانگین بارش های مرکز استان را نیز 199 میلی متر عنوان کرد.

** باروری ابرها به صرفه نیست
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، در خصوص باروری ابرها گفت: باروری ابرها از نظر تئوری و علمی یک موضوع تایید شده است اما توجیه اقتصادی و فنی از نظر کارشناسان هواشناسی ندارد و اصلا در افزایش بارش تاثیرگذار نیست.
زورآوند توضیح داد: بارور کردن ابرها با یُد نقره ای (عامل اصلی بارش زا کردن ابرها) اگر با در نظر گرفتن تمام جوانب زمان، مقدار و مکان هم انجام شود، باز فقط می توانند 10 تا 15 درصد یک بارش را افزایش دهد.
او در ادامه اضافه کرد: بارش زا کردن یک ابر نیاز به همکاری کشورهای همسایه دارد و هر ابری را نیز نمی شود بارش زا کرد، فقط ابرهایی که خود بارش دارند، تا 10 درصد افزایش داد.
وی یادآور شد افزایش بیش از حد ید نقره برای محیط زیست نیز زیان آور است و از نظر کارشناسان هواشناسی اصلا به صرفه نیست.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.