به گزارش ایرنا، در سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا (ع) جای جای استان کرمانشاه غرق در عزا و ماتم است و پرچم های عزا همزمان با طنین حی العزای عرشیان و فرشیان برافراشته است.
شهر کرمانشاه نیز در سوگ شهادت مولا و مقتدای خود، حضرت امام رضا (ع) رنگ و چهره دیگری به خود گرفته است و از شب گذشته در اکثر مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی مراسم عزاداری با حضور خیل عظیم عاشقان امام مهربانی ها برپا شده و کماکان ادامه دارد.
در چند روز گذشته، آن هایی که توانستند خود را به مشهد مقدس رسانده و در حریم کبریایی به سوگواری پرداختند و آن هایی که هم از غافله عشاق جا ماندند از کیلومترها دورتر دست ادب به سینه نهاده و سلام خود را نثار حضرت شمس الشموس کردند.
ای آشنای غریب، ای عصمت هشتم، ای غریب الغربا، ای شمس الشموس و ای مولای من! کوچه های نیشابور، هنوز بوی کلام عطرآگین تو را دارد. هر روز که خورشید خراسان، سینه ریز زرینش را از شوق می درد و انبوه دانه های طلایی اش از فراز آسمان بر حرمت می پاشد، کبوتر دل، بهانه کنان به سوی حرم تو پر می کشد تا بال در بال ملائک بوی بهشت را استشمام کند.
چند تن از علما و کارشناسان مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به تبیین شخصیت حضرت رضا (ع) پرداخته و در خصوص ویژگی های اخلاقی و شخصیتی این امام معصوم مطالبی بیان داشتند.

** امام رضا (ع) نقش مهمی در ابقاء دین اسلام داشتند
آیت الله محمدحسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص امام رضا (ع) اظهار داشت: ایشان نقش مهم و تعیین کننده ای در ابقاء دین اسلام داشتند و با روشنگری هایی که انجام دادند، این دین سراسر رحمت را تثبیت کردند.
وی خاطرنشان کرد: حضرت رضا (ع) عظیم ترین نهضتی که بر عهده ایشان قرار داده شده بود را به خوبی انجام و توانستند شاگردان زیادی را تربیت و چهره واقعی دشمنان اسلام را معرفی کنند.
آیت الله ممدوحی با بیان اینکه امام رضا (ع) از نظر اخلاقی بسیار ممتاز و شخصیتی معتدل داشتند، گفت: مهربانی و رافت از بارزترین ویژگی های اخلاقی ایشان بود که باعث شده بود طرفداران بسیاری پیدا کنند.
نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری همچنین در خصوص اینکه چرا به امام رضا (ع) عالم آل محمد (ص) گفته می شود، توضیح داد: این به دلیل علم بی پایان و خارج از حد تصور ذهن بشریت است، آنجایی که هیچ کس توان مباحثه با آن حضرت را نداشت.
وی یاداوری کرد: زمانی که ماموران خلیفه عباسی مجلسی را فراهم آورد و در آن از بزرگان ادیان مختلف دعوت کرد تا با امام رضا (ع) به بحث و مجادله بپردازند به این خیال که می توانند حضرت را مغلوب و از اعتبار ایشان در نزد مسلمانان بکاهند ولی ایشان با صراحت بیان کم نظیر و پاسخ های ما فوق بشری همه را مغلوب ساخت تا از آن جا به عالم آل محمد (ص) شهره شود.
آیت الله ممدوحی در پایان ابراز امیدواری کرد همه ما پیرو و ادامه دهنده راه ائمه اطهار بخصوص حضرت علی بن موسی الرضا (ع) باشیم.

** لقب عالم آل محمد (ص) زیبنده امام رضا (ع) بود
نمانیده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: لقب عالم آل محمد (ص) به راستی زیبنده حضرت امام رضا (ع) بود چرا که ایشان با علم بی پایان خویش واقعیت اسلام را بازگو کردند.
آیت الله امان نریمانی افزود: مامون عباسی برای خدشه دار کردن جایگاه حضرت امام رضا عالمان و بزرگان مسیحی، نصرانی، دهری و ... را جمع کرد تا در مقابل امام رضا به مباحث علمی بپردازند اما چیزی جز شکست نصیب نشد و همگی آن ها به علم امام رضا (ع) شهادت دادند.
آیت الله نریمانی، پرهیزکاری و تقوا را از دیگر خصائص بارز امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: این ویژگی ها به گونه ای بود که حتی دشمنان نیز به آن اعتراف داشتند.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: همه فکر و اندیشه امام رضا (ع)، حفظ دین خدا و اجرای وظائف الهی بود و نجات خود و مردم را در تقوا، پرهیزکاری و عبادت می دانستند.
وی در پایان پیروی از سیره ائمه اطهار و امام رضا (ع) را موجب عاقبت بخیری در دنیا و آخرت برشمرد و بر زیارت قبر آن حضرت تاکید کرد.

** وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) در ایران نعمت و افتخار بزرگی است
رئیس عقیدتی سیاسی هواپیمایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گو با ایرنا، وجود مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) در ایران را نعمت و افتخار بزرگی برای کشورمان دانست و گفت: ملت مومن و انقلابی ایران در تمام طول سال همچون پروانه که به گرد شمع می گردد به دور ضریح مطهر امام هشتم می گردند.
حجت الاسلام مهرداد علی بخشی افزود: نه تنها در ایام شهادت امام رضا (ع) بلکه در همه سال زائران زیادی از داخل و خارج کشور به حرم مطهر حضرت رضا (ع) مشرف و به زیارت آن امام همام نائل می شوند.
وی تصریح کرد: امام رضا (ع) در قلب و جان مردم ایران جایگاهی ویژه و رفیع دارد به همین دلیل شاهد هستیم هرکسی از هر شهر و دیاری که این توان را دارد به زیارت آن حضرت می شتابد، حتی زائران زیادی از کشورهای مسلمان همسایه نیز این توفیق را دارند که در این حرم کبریایی وارد شوند.
رئیس عقیدتی سیاسی هوا ناجا در ادامه به برخی ویژگی های بارز امام هشتم (ع) اشاره کرد و گفت: ایشان به تاسی از نبی مکرم اسلام (ص) و سایر ائمه اطهار کوچکترین اهمیتی به قدرت طلبی نمی داد و آنچه که برایشان اهمیت داشت حاکمیت دین اسلام بود.
حجت الاسلام علی بخشی تواضع و فروتنی را از دیگر خصوصیات امام رضا (ع) برشمرد و گفت: اگر سفره ای پهن می شد بی هیچ تکبر در کنار کارگران و خادمان می نشست چند لقمه ای با آنان تناول می فرمود و صحبت می کرد.
وی همچنین به تلاش مامون عباسی برای تخریب چهره امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت که با اکراه ولایت عهدی را پذیرفته بود زمانی که با اعتراض عده ای مبنی بر اینکه نباید این مسئولیت را می پذیرفت مواجه شد بسیار عالمانه پاسخ داد که حضرت یوسف (ع) در دربار حکومتی وارد و توانست یکتاپرستی را ترویج و مذهب رسمی آن عصر کند.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در واقع امام رضا (ع) با پذیرفتن ولایت عهدی توانست از بسیاری ظلم ها که ممکن بود در حق مسلمانان صورت گیرد جلوگیری و افراد بسیاری با حقایق دین اسلام که تحریف شده بود آشنا کند.
حجت الاسلام علی بخشی در پایان وجود شریف امام رضا (ع) را برای مردم و کشورمان را سراسر خیر و برکت خواند و ابراز امیدواری کرد همه ما در قیامت از شفاعت ایشان و سایر ائمه اطهار بهره مند و برخوردار شویم.
گزارش: مسعود اسماعیلی
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.