امید حاج محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف کنندگان توجه داشته باشند که سبز شدن عضلات سینه مرغ تنها یک سندرم ناشی از عدم خون رسانی کامل به عضله عمقی سینه است و این امر به دلیل تراکم در سالن های پرورش مرغ گوشتی یا نگهداری در شرایط نامناسب اتفاق می افتد که متاسفانه در ظاهر مرغ قابل مشاهده و تشخیص نیست.
او تصریح کرد: کمبود اکسیژن در سالن های پرورش نیز از جمله عواملی است که در این عارضه تاثیرگذار است، اصولاً عضله سبز عارضه ای است که بیشتر به دلیل کمبود اکسیژن در بافت های بدن مرغ اتفاق می افتد بخصوص عضله سینه که به دلیل بال زدن های مکرر پرنده ممکن است ، اکسیژن کافی به آن نرسد.
حاج محمدی اظهار داشت: این موضوع هیچ گونه ارتباطی به عفونت ها و بیماری های میکروبی و تزریق هورمون ندارد و برخلاف اظهارات کذب منتشر شده که سبز شدن عضله سینه مرغ به تزریق هورمون نسبت داده شده، باید توجه داشت که مصرف هورمون، غیرمنطقی و غیرعلمی است.
وی در ادامه گفت: در مصرف خوراکی هورمون به دلیل پروتئینی بودن آن توسط اسید های گوارشی مرغ تجزیه و از بین می رود و در صورت استفاده از روش تزریقی می بایست به تک تک طیور یک مرغداری تزریق انفرادی صورت گیرد که این امر هم بسیار زمانبر، استرس زا و غیرمنطقی است و از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه نیست.
وی با اشاره به نظارت بهداشتی مستمر دکتر دامپزشک و کارشناس دامپزشکی در کشتارگاه های صنعتی مرغ بر روند کشتار، افزود: این عارضه در ظاهر مرغ قابل تشخیص نیست و فقط در هنگام باز شدن سینه قابل رویت است.
حاج محمدی به مصرف کنندگان توصیه کرد: در صورت مشاهده این عارضه در مرغ اگر گوشت بوی نامطبوعی نداشته باشد می توانند قسمت تغییر رنگ داده شده را جداسازی و بقیه را مصرف کنند، چرا که عضله سبز هیچ گونه خطری برای سلامت ندارد.
وی نظرهای تخصصی را تنها از افراد کارشناس و تحصیل کرده مورد پذیرش دانست و اظهار داشت: نظرهای افراد غیرکارشناس تنها موجب تشویش اذهان عمومی و باعث ضربه به صنعت پرورش طیور کشور و کاهش مصرف گوشت مرغ می شود.
سرپرست اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در پایان گفت: مصرف کنندگان می توانند با اطمینان خاطر و بدون دغدغه فرآورده های خام پروتئینی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد و یا پیشنهاد با سامانه تلفنی 1512و یا سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان تماس بگیرند.
در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیرخام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11 هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در استان فعال است.
3033/8066

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.