فریدون یاوری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت از محیط زیست در پی گشت زنی در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز یک راس آهوی تلف شده را پیدا کردند.
وی افزود: در بررسی های انجام شده مشخص شد که با توجه به شدت جراحات اطراف گردن و شکم حمله سگ های دامداران علت مرگ این بره آهوی نر است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه پس از انجام کالبد شکافی مشخص شد که این آهو علائم بیداری ندارد، گفت: از عشایر و دامداران مستقر در مناطق تحت حفاظت محیط زیست می خواهیم که نسبت به کنترل سگ های گله اقدام های لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
دشت قراویز در شهرستان سرپل ‌ذهاب با سه هزار و 800 هکتار مساحت تنها زیستگاه منحصر به فرد، آهوی ایرانی در غرب کشور است.
غزال ایرانی نوعی آهوی بومی آسیای میانه و جنوب غربی آسیا محسوب می شود که از تیره گاویان و راستهٔ جفت‌ سم‌ سانان با بدن قهوه‌ای روشن که به سمت شکم تیره‌ تر می‌شود و نواحی زیرین بدن آن سفید و دم آن سیاه است.
این حیوان در صحرای گبی، بلوچستان پاکستان، جنوب شرق ترکیه، شمال آذربایجان و بخش‌هایی از ایران، عراق و افغانستان زندگی می‌کند.
بزرگترین زیستگاه آهوی ایرانی در بوستان ملی موته در استان اصفهان است. غزال ایرانی مثل دیگر آهوها سرعت بالایی دارد اما برخلاف غزال‌های دیگر بدون جهش می‌دود.
به طور تاریخی مهمترین دشمن طبیعی این جانور یوزپلنگ بوده ‌است که اکنون فقط در بخش‌هایی از ایران باقی ‌مانده‌ است.
چندی پیش خبر مشاهده یوزپلنگ ایرانی در بخش های از غرب استان کرمانشاه منتشر شد.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.