به گزارش خبرنگار ایرنا، این جشنواره در ابتدا با حضور 21 سنگنورد خارجی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، سوئیس، دانمارک، اسپانیا، لیتوانی و اسلونی و 99 سنگنورد ایرانی آغاز شد که جمعیت سنگنوردان ایرانی حاضر در این جشنواره در نهایت به 129 نفر افزایش پیدا کرد.
به گفته رئیس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه ، در این جشنواره 2 مسیر جدید توسط تیم ملی سنگنوردی معلولان کشورمان و سه زن سنگنورد تهرانی ایجاد شد.
ثریا شهبازی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: پیش از آغاز جشنواره نیز سنگنوردان کرمانشاه با هدایت کادر فنی هیات 10 مسیر جدید کوتاه را در بخش «نقره دره» دیواره بیستون به منظور استفاده حاضران ایجاد کردند.
در این جشنواره علاوه بر سنگنوردان برجسته کشورمان تیم های هایلان و استک لاین نیز حضور داشتند و طولانی ترین هایلان ایران به طول 354 متر نیز در بخش «نقره دره» دیواره بیستون نصب شد.
بخش پرش از صخره با لباس خفاشی نیز از دیگر بخش های جشنواره بین المللی بیستون بود که به گفته رییس هیات کوهنوردی استان کرمانشاه 6 بار توسط یک زن سوئیسی و یک مرد دانمارکی انجام شد.
در پایان این جشنواره مدیران شهری بیستون علاوه بر تقدیر از سنگنوردان معلول حاضر در این برنامه بزرگ ورزشی ، به سنگنوردان سوئیسی و دانمارکی که با لباس خفاشی از قله بیستون به پایین پریدند، عنوان شهروند افتخاری اعطا کردند.
دیواره کوه بیستون با یک هزار و 200 متر ارتفاع، بلندترین دیواره سنگنوردی کشور و جزو پنج دیواره اول دنیا محسوب می‌ شود که تاکنون بیش از 100 مسیر آن بازگشایی شده است.
دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون به ترتیب در سال های 89، 91 و 93 برگزار شد.
در آخرین دوره این رقابت ها، 179 سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهای مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.
در محوطه تاریخی بیستون که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوش هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.
8066/7445
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.