به گزارش خبرنگار ایرنا، یاسر هاشمی رفسنجانی شامگاه پنجشنبه در همایش نقش آیت الله رفسنجانی در دوران دفاع مقدس که در تالار دانشکده هنر کرمانشاه به همت حزب توسعه برگزار شد، افزود: طبق اسناد تاریخی ، ریشه جنگ ، به نارضایتی عراقی ها از قرارداد الجزایر بر می گردد.
او دوران هشت سال دفاع مقدس را از دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی به پنج دوره تهاجم عراق به ایران ، زمین گیر شدن عراقی ها در کشورمان، بازپس گیری سرزمین های تصرف شده و آغاز عملیات های پیروزمند ایران و ورود نیروهای خودی به خاک عراق و ورود مستقیم آمریکا به جنگ و حملات شیمیایی عراق تقسیم کرد.
یاسر هاشمی در ادامه درگیریهای داخلی کشور در سالهای اول انقلاب، سازماندهی نامنظم ارتش و نارضایتی عراقی ها از قرارداد الجزایر را علل حمله عراق به ایران از دیدگاه هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: طبق اسناد ، جنگ از چند هفته قبل با حمله عراقی ها به پاسگاه های مرزی شروع شده بود که بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا توجه نکرد و عراقی ها در سه محور با 12 لشکر به کشورمان حمله کردند.
او در تشریح دوره دوم جنگ یعنی زمین گیر شدن عراقی ها گفت: عراقی ها با تحلیل وضعیت داخلی کشور برنامه ریزی کرده بودند یک هفته ای ایران را تصرف کنند اما دفاع جانانه مردم کشورمان با کمک نیروهای نظامی آنها را زمین گیر کرد.
فرزند آیت الله هاشمی ، دوره سوم جنگ را از دیدگاه پدرش انسجام و اتحاد نیروهای نظامی و جریان های سیاسی دانست که با برکناری بنی صدر رقم خورد و ارتباط صمیمانه ای بین مردم، ارتش و سپاه بوجود آمد که حاصل آن پیروزیهای مکرر در عملیات ها و آزادی خرمشهر بود.
وی دوره چهارم را ورود به خاک عراق و تضاد شدید دیدگاه ها در خصوص اینکه نیروها وارد عراق شوند یا نه و بحث اتمام جنگ اعلام کرد.
یاسرهاشمی در ادامه با بیان شعار امام (ره) مبنی بر «جنگ جنگ تا رفع فتنه» توضیح داد: در این دوره هنوز بخشی از خاک کشورمان در دست عراقی ها بود ، آیت الله هاشمی رفسنجانی و فرماندهان جنگ معتقد بودند با ورود به خاک عراق می توانند دست بالا در مذاکرات دیپلماسی داشته باشند و دستاورد آن می توانست دریافت غرامت جنگ، بازپس گیری سرزمین های تصرف شده ، متجاوز شناخته شدن عراق و به رسمیت شناختن قرارداد الجزایر باشد.
وی دوره پنجم را طبق نظر هاشمی رفسنجانی زمان ورود مستقیم آمریکا به جنگ و دسترسی عراق به بمب شیمیایی عنوان کرد و گفت : در دوره پنجم هشت سال دفاع مقدس 2 ابرقدرت آمریکا و شوروی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم علیه یک کشور متحد شدند.
او در ادامه افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از حمله شیمیایی صدام به مردم حلبچه ، به عنوان جانشین فرمانده کل قوا برای دفاع از جان مردم پیشنهاد امضا قطعنامه با توجیه نظامی براساس واقعیت آن روز کشور را به امام راحل (ره) داد.
یاسر هاشمی نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس را حول چهار محور عنوان کرد و گفت : اولین محور اعتماد کامل امام به او بود. دوم ارتباط گسترده ایشان با مردم از طریق خطبه ها، کنفرانس ها و دیدارها بود.
وی سومین محور را اعتماد و ارتباط صمیمانه آیت الله هاشمی با تمامی قوای نظامی اعم از ارتش و سپاه عنوان کرد و گفت: چهارمین محور که مهم ترین ویژگی آیت الله هاشمی بود نگاه واقعیت گرایانه او به جامعه بود.
یاسر هاشمی در ادامه گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره پیشی گرفتن آرمان ها را از واقعیت ها برای کشور سم می دانست.
او در پایان ، برون رفت کشور از مشکلات را داشتن همین دیدگاه واقعیت نگری در حل امور عنوان کرد.
در پایان این همایش از امیر تیمسار خلبان کیومرث حیدریان که در دوران جنگ به «عقاب زاگرس» شهرت داشت تقدیر شد.
بمباران پالایشگاه نفت بصره بعد از رجزخوانی صدام حسین کمتر از چند ساعت و ساقط کردن سه جت جنگی عراق در یک حمله از جمله افتخارات تیمسار خلبان کیومرث حیدریان است.
استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس 9 هزار 800 شهید و بیش از 21 هزار جانباز و آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.