به گزارش خبرنگار ایرنا، داریوش آرمان دوشنبه شب در حاشیه بازدید از خوابگاه انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهر کرمانشاه در نشستی خبری، به رشد قیمت 50 تا 100 درصدی دستگاه دیالیز اشاره کرد و افزود: فقط چند شرکت خارجی توان تولید آنان را دارند که امیدوارم تحریم های ظالمانه آمریکا در روند خرید دستگاه دیالیز اثر نگذارد.
او همچنین به افزایش قیمت 20 تا 50 درصدی درمان و دارو بیماران کلیوی در چند ماه اخیر اشاره کرد و از مجلس، دولت و شورای عالی بیمه خواست فرانشیز بیماران را به صفر برسانند زیرا خیلی از بیماران خاص و کلیوی با یارانه زندگی می کنند و توان خرید دارو ندارند.

** کمک 50 میلیارد تومانی دولت به بیماران کلیوی
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه هر فرد دیالیزی در هفته سه بار دیالیز می کند و هر بار دولت 300 تا 350هزار تومان هزینه می کند، گفت: روزانه 16هزار نفر دیالیز می شوند و این یعنی دولت 50 میلیارد تومان فقط برای دیالیز در روز هزینه می کند.
آرمان، عمل پیوند کلیه را بسیار به صرفه تر برای بیمار و دولت دانست و بر فرهنگ سازی اهدایی عضو بین مردم تاکید کرد.
وی با بیان اینکه یک فرد مرگ مغزی می تواند هشت بیمار را از رنج نجات بدهد، گفت: باید به مردم آگاهی داده شود کسی که مرگ مغزی کرد به هیچ وجه دیگر احیا نمی شود و یا اهدای عضو به معنای مثله کردن جسد نیست.

**60 درصد از عمل های پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی است
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در ادامه اظهار داشت: 60 درصد عمل پیوند کلیه از افراد دچار مرگ مغزی شده گرفته می شود و فقط 40 درصد از افراد زنده دریافت می شود.
آرمان گفت: متاسفانه سالیانه پنج هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که حدود یک هزار و 500 نفر خانواده اجازه اهدایی عضو می دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین رسالت انجمن های حمایت از بیماران کلیوی را پیشگیری و آگاهی دادن به مردم ذکر کرد و از همه اقشار به خصوص خیرین خواست به کمک بیماران کلیوی بیایند زیرا با توجه به تحریم ها و افزایش قیمت ها دولت واقعا به تنهایی نمی تواند از پس مخارج هنگفت بیماران کلیوی برآید.


**انجام 5پیوند کلیه در مناطق زلزله زده
رئیس هیات مدیره انجمن های حمایت از بیماران کلیوی کشور در ادامه با اشاره به اولویت دادن این نهاد به بیماران کلیوی مناطق زلزله زده به دلیل وضعیت سخت زندگی آنان، گفت: در 2 ماه گذشته پنج جراحی پیوند کلیه برای بیمار کلیوی این مناطق انجام شده و چند نفر دیگر نیز آخرین آزمایشات خود برای دریافت کلیه طی می کنند.
آرمان ابراز امیدواری کرد تا پایان سال همه بیماران کلیوی مناطق زلزله زده که شرایط پیوند کلیه دارند عمل پیوند کلیه انجام بدهند.
وی بیماری کلیوی را سخت ترین نوع از درد رنج دانست و گفت: طبق قولی که به بیماران کلیوی آسیب دیده در مناطق زلزله زده داده ام، احداث مسکن آنها با مساعدت بیت مقام معظم رهبری، دفتر ریاست جمهوری و وزارتخانه ها پیگیری و در اولویت قرار دارد.
او همچنین یادآوری کرد که راه اندازی انجمن بیماران کلیوی در سرپل ذهاب و قصرشیرین و آوردن متخصصین کلیه به کرمانشاه در حال انجام است.
آرمان در ادامه به راه اندازی خوابگاه بیماران کلیوی برای سرویس دهی به بیماران مناطق زلزله زده در کرمانشاه و تهران اشاره کرد و گفت: بیماران پس از عمل تا وقتی لازم باشد در این خوابگاه ها رایگان سرویس دریافت می کنند.

**کرمانشاه ظرفیت قطب عمل پیوند کلیه غرب کشور را دارد
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در ادامه با اشاره به بازدید خود از مراکز درمانی کلیوی استان کرمانشاه گفت: تمام زیر ساخت های عمل و جراحی کلیه و کبد در کرمانشاه وجود دارد و فقط نیاز به تقویت تجهیزات پزشکی دارد.
او همچنین به فرسوده بودن بسیاری از دستگاه های دیالیز مراکز درمانی کلیه اشاره کرد و افزود: خیلی از این دستگاه ها چندین برابر عمر مفید خود کار کرده و فرسوده شده است و خرید تجهیزات دیالیز و دستگاه دیالیز ضروری است.
وی از رسانه ها، نهادهای فرهنگی و مذهبی خواست در آگاهی بخشی مردم برای حفظ سلامت مخصوصا تحرک ورزشی و رعایت رژیم غذایی سالم تلاش کنند.
براساس آمارهای رسمی حدود 120 هزار بیمار کلیوی در کشور وجود دارد که 31 هزار 500 نفر آنها دیالیزی هستند.
خوابگاه انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه با 500 متر مربع زیربنا با 11 تختخواب ویژه بیماران کلیوی زلزله زده راه اندازی شد.
3209/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.