درکشور ما در قانون اساسی جمهوری اسلامی، پایه های نظام اقتصادی کشور بر سه رکن دولتی، تعاونی و خصوصی استوار شده که نشان دهنده اهمیت و جایگاه قانونی بخش تعاونی در کشور ما است.
در آیه پنجم سوره مبارکه مائده ، نفس تعاون و همکاری «تعاونو علی البر وتقوی» در قرآن کریم، با ذکر آیه شریفه را مورد تایید و تاکید قرار داده است.
علاوه بر این، حمایت صریح مقام معظم رهبری از بخش تعاون و ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی ایشان، پشتوانه محکمی برای ترویج روح تعاون و مشارکت در جامعه محسوب می شود.
تعاون و همکاری متقابل زمینه های یگانگی و وحدت و یکپارچگی هر چه بیشتر مردم را فراهم می کند و گسترش آن در کشور موجب رشد و توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می شود ، ابتکارها و نوآوری ها را شکوفا و جامعه را به سوی استقلال و خودکفایی سوق می دهد از این رو در قانون اساسی کشور به بخش تعاون توجه شده است.

** ثبت 411 تعاونی در کنگاور
فرماندار کنگاور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: دراین شهرستان 411 تعاونی ثبت شده که تعداد قابل توجهی از آنها فعال است.
خیرالله خزایی افزود: همواره به دستگاه های اجرایی و خدمات رسان تاکید شده که باید تعاونی های شهرستان را مورد حمایت قرار دهند تا حوزه های تعاون در این شهرستان توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: باید خدمات در قالب تعاونی ها ارائه شود تا بازتاب اقتصادی و اجتماعی خوبی در جامعه داشته باشد.
وی، تعاون را رکن سوم اقتصاد شهرستان دانست و گفت: جلسه های مختلفی در فرمانداری کنگاور با مسئولان تعاونی ها برگزار کرده ایم تا به مشکلات آنان رسیدگی شود تا با حل مسائل بتوانند خدمات مناسب تری در جامعه ارائه کنند.
فرماندار کنگاور تاکید کرد: خدماتی که از سوی تعاونی ها صورت می گیرد به علت کاهش هزینه تمام شده برای مردم مقرون به صرفه است.
خزایی بر فعالیت تعاونی ها در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: تعاونی ها باید با همراهی و هم افزایی مدیران دستگاه ها با پشت سر گذاشتن موانع، به اجرای طرح ها بیشتری برای بهره برداری و استفاده جامعه اقدام کنند.


** ارتقا فرهنگ ملی تعاون در کنگاور
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کنگاور هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: جامعه پراستعدادی داریم و باید با تکیه بر ظرفیت های مردمی مشکلات را پشت سرگذاشت.
محسن فریدونی اضافه کرد: از این فرصت وضعیت اقتصادی و سختی باید استفاده کرده و فرهنگ ملی تعاون را در شهرستان ارتقا داد.

**841 هزار دلار صادرات شرکت آرش ترانس کنگاور در سال 96
وی با اشاره به فعالیت تعاونی های مختلف در شهرستان کنگاور، اظهار کرد: از جمله تعاونی های تولیدی شهرستان می توان به تعاونی شرکت آرش ترانس اشاره کرد که در سالهای متعدد به عنوان تعاونی برتر و کارآفرین برتر در سطوح استانی و ملی شناخته شده است.
فریدونی با بیان اینکه این تعاونی سابقه صادرات به کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی ترکیه و ایتالیا را در کارنامه خود دارد، افزود: میزان صادرات این تعاونی در سال 1396 مبلغ 841 هزار 540 دلار با ارز دولتی بوده است.
وی همچنین در خصوص تعاونی مسکن کارکنان شهرداری و تعاونی مسکن حافظان نیروی انتظامی اظهار داشت: با توجه به نارضایتی تعدادی از اعضای تعاونی های مذکور، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان وظایف مربوط به نظارت بر برگزاری به موقع مجامع و ثبت تغییرات شرکتها و صورتهای مالی را برعهده دارد که در این خصوص پیگیریهای لازم صورت گرفته است.
فریدونی گفت: از طرفی با توجه به استقلال حقوقی شرکتهای تعاونی، مسئولیت عملکرد شرکت تعاونی ارتباطی با این اداره ندارد و اگر از کسی حقی ضایع شده، می تواند از طریق بازرس تعاونی و مراجع قضایی پیگیری نماید.

** احداث کارخانه قند در کنگاور با اشتغال زایی 311 نفر
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنگاور در ادامه اظهار داشت: در شهرستان کنگاور، اقدام های لازم برای تاسیس شرکت تعاونی توسعه و عمران به همت آقای عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری انجام گرفته است.
وی افزود: در مرحله اول، شرکت مذکور درصدد تاسیس کارخانه چغندر قند در زمینی به مساحت 31 هکتار و اشتغال زایی حدود 311 نفر در شهرستان می باشد.
فریدونی یادآور شد: کلیه دستگاه های اجرایی شهرستان، آمادگی همکاری لازم با این طرح را دارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعاونی سهام عدالت با 63 هزار و 100 نفر، تعاونی مسکن مهر به تعداد یک هزار و 94 نفر از دیگر تعاونی های شاخص شهرستان هستند، افزود: از جمله تعاونی های مصرف در شهرستان تعاونی فرهنگیان که در سطح استان در سال گذشته به عنوان تعاونی برتر شناخته شد.
وی همچنین از آموزش اعضای تعاونی های فعال شهرستان به میزان 960 نفر ساعت و کسب رتبه برتر استان در زمینه تشکیل تعاونی به تعداد 16 تعاونی در سال 96 خبر داد.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنگاور با بیان اینکه فرهنگ تعاون به مفهوم واقعی باید تبیین شود، خاطرنشان کرد: تعاون صرفاً برای افراد ضعیف و کم درآمد نیست؛ مدل تعاون به این معنی است که گروه‌های توانمند اقتصادی با تخصص های مختلف به صورت تقسیم کار و مشارکتی با هم کار می کنند و برای اعضا خروجی دارند.
وی در پایان گفت: اگر بتوانیم نگاه کارآفرینی و تعاون را در جامعه گسترش دهیم به هدف اصلی که توجه به اجتماع و رفاه اجتماعی است را خواهیم داشت.
باور جایگاه و نقش واقعی تعاونی ها در توسعه اقتصادی، با ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی، ضمن کاستن از حجم بالای مسئولیت های دولت و تحقق اصل 44 قانون اساسی، زمینه ورود نخبگان، صاحب نظران و متخصصان جدید به عرصه اقتصاد و توسعه اشتغال را فراهم آورده و همجواری تجربه، تخصص و جوانگرایی در این حوزه موفقیت های بزرگی را رقم می زند که این امر ضرورت تقویت و حمایت از تعاونی ها را دوچندان می سازد.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.