برداشت انوع میوه ها از باغات و جشن های شکرگزاری در مناطق مختلف کشور بهانه برای گردهمایی علاقه مندان به صنعت توریسم تبدیل شده و می تواند در تقویت و رشد صنعت گردشگری در کشور حائز اهمیت باشد.
جشنواره انگور، انار، زیتون، انجیر و جشن های مربوط به خرمن و شکرگزاری محصولات کشاورزی در اغلب استان های کشور از جمله در منطقه غرب و استان هایی مانند کرمانشاه و کردستان نشان از ظرفیتی پنهان در حوزه گردشگری می دهد که با حمایت و تقویت آن می توان همزمان به رونق هر 2 بخش کشاورزی و توریسم کمک کرد.
در این جشنواره ها برنامه ها متناسب با شرایط خاص فرهنگی هر منطقه برگزار می شود و منجر به تقویت آداب و سنن مناطق می شود که امروزه حفظ آن در مقابل هجمه فرهنگی غرب لزوم دوچندانی یافته است.
پوشش محلی شرکت کنندگان، ترویج و تقویت زبان محلی، اجرای موسیقی سنتی و احیا و بازخوانی برخی از آداب و سنن کهن و در دست فراموشی از جمله ویژگی های خوب این جشنواره ها است.
در مقابل عدم برنامه ریزی و معرفی نشدن را می توان از نقاط ضعف برگزاری این جشنواره ها دانست که اگرچه در برخی مناطق برای اولین بار برگزار می شد و طبیعی بود نقاط ضعفی داشته باشد اما برخی دیگر سابقه چند ساله در برگزاری داشتند اما ضعف ها همچنان مشهود است.
عدم دعوت از رسانه ها برای پوشش این گونه برنامه ها را نیز می توان به عنوان نقطه ضعف دیگر مطرح کرد که بانیان برگزاری این برنامه ها با دعوت از رسانه ها می توانستند به معرفی هرچه بیشتر این برنامه ها کمک کنند.
برگزاری این جشنواره به معرفی مناطق مختلف کشور به گردشگران داخلی و خارجی کمک شایانی کرده و در کنار آن در درآمدزایی برای مردم این مناطق نیز نقش موثری داشته است.
برخی از مردم محلی که قبل از برگزاری این جشنواره ها برای فروش محصولات خود باید آن را به مناطق شهری حمل و در آنجا به فروش می رساندند امروز در حاشیه این جشنواره ها غرفه هایی برای فروش این محصولات برپا شده و گردشگران نیز استقبال خوبی از این محصولات دارند.
اکثر جشنواره ها با همت مردم محلی و فعالان گردشگری و سازمان های مردم نهاد برگزار می شود و این نشان از ظرفیت بسیار بالای نیروهای مردمی در برگزاری چنین جشنواره هایی را می دهد که دولت می تواند با واگذاری این امور به خود مردم تسهیل گر برپایی چنین برنامه هایی باشد.
در چند سال اخیر با رویکردهای حمایتی دولت از صنعت گردشگری، این صنعت در کشور در راه رسیدن به جایگاه واقعی خود گام های سریعی بر می دارد اگرچه با وضعیت مطلوب فاصله فراوانی داریم.
اگرچه برخی ها مخالف برگزاری این جشنواره ها هستند اما کوچکترین مشکلی در خلال برگزاری این برنامه ها مشاهده نشده و برعکس در ترویج روحیه شادی و نشاط مردم، تقویت صنعت توریسم، افزایش سطح درآمد مردم نیز بسیار موثر بوده است.
اغلب این جشنواره ها در استان کرمانشاه در مناطق مرزی برگزار شده و این خود پیام وجود امنیت پایدار در مرزها را به دنیا مخابره می کند و در افزایش سطح پایداری این امنیت نیز بسیار موثر است.
در کنار همت مردم برای برگزاری این جشنواره ها، دولت نیز باید در ایجاد و تقویت زیرساخت های گردشگری در این مناطق تلاش کند.
تقویت و توسعه جاده ها، ایجاد امکانات اقامتی و رفاهی، تسهیل در برگزاری برنامه ها از جمله انتظارات از دولت در برگزاری این گونه برنامه ها است.
برگزاری این جشنواره ها را می توان به تمام نقاط کشور تعمیم داد و در هر منطقه ای به تناسب محصولات کشاورزی و باغی برنامه های اینچنینی را برگزار کرد.
3033/8066/1772
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.