به گزارش خبرنگار ایرنا ، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان در سرپل ذهاب گفت: ️اولویت اصلی نظام و دولتمردان ، بازسازی مناطق زلزله زده و اسکان مجدد افراد آسیب دیده در خانه های ویران شده است.
وی روند بازسازی روستاهای زلزله زده غرب استان کرمانشاه را مطلوب توصیف کرد و افزود: تلاش می شود با استفاده از ظرفیت های موجود و رفع مشکلات فراروی ، بخش زیادی از واحدهای مسکونی روستایی تا مهلت اعلام شده تکمیل و به صاحبان آنها واگذار شود.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه گرانی آهن و سیمان مشکلاتی را در روند بازسازی به وجود آورده است ، اظهارداشت: در راستای رفع این مشکل ، 90 هزار تن آهن با قیمت بورس در اختیار قرار زلزله زدگان قرار می گیرد ضمن اینکه سیمان مورد نیاز نیز تهیه و توسط بنیاد مسکن توزیع می شود.
بازوند بیان کرد: روند ساخت و سازها در مناطق شهری به دلیل چند طبقه بودن ساختمان ها و وجود مراجع متعدد نظارتی ، با روستاها متفاوت و همین خود عاملی است تا روند بازسازی در این مناطق در مقایسه با روستاها کم کند تر باشد.
وی گفت: با وجود مشکلات فراروی ، روند بازسازی در شهر مطلوب است و مردم نیز مشارکت خوبی در روند بازسازی و ساخت و سازها دارند.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: معاون اول رئیس جمهوری در سفر اخیر به کرمانشاه در جریان گلایه های موجود در زمینه کند بودن روند بازسازی مسکن مهر سرپل ذهاب قرار گرفت و آن را در هیات دولت مطرح کرد و مقرر شد معاونان وزارت راه و شهرسازی در سرپل ذهاب مستقر شوند که تاکنون این اتفاق رخ نداده و جای گله مندی دارد.
بازوند گفت: باید تدابیر مناسبی برای تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز از جمله ماسه در نظر گرفته شود چرا که هزینه بالای حمل این مصالح پرمصرف ، موجب افزایش هزینه بازسازی می شود.
وی افزود: بازسازی مساجد آسیب دیده ناشی از زلزله اخیر تعیین تکلیف شده اند و 15 میلیارد تومان اعتبار نیز به این امر مهم اختصاص یافته است.
به گفته بازوند ، دولت آماده است سیمان مورد نیاز بازسازی مساجد را به صورت رایگان تامین کند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار تن جمعیت و 48 کیلومتر مرز با عراق دارد.
7079/7399/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.