مجتبی ورمقانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مایه کوبی دام ها از 16 مرداد با همکاری 20 گروه دامپزشکی شروع شده و پیش بینی می شود 300 هزار راس دام سبک استان مایه کوبی شوند.
وی اضافه کرد: اولویت اجرای این طرح روستاهای واقع شده در شعاع 10 کیلومتری مناطق حفاظت شده زیست محیطی و استان های همجوار است.
ورمقانی با اشاره به اینکه چند کانون این بیماری در برخی استان های کشور شناسایی شده است، تاکید کرد: کارشناسان این اداره کل در حال پایش جمعیت دامی هستند البته تاکنون موردی از این بیماری مشاهده و یا گزارش نشده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: این بیماری حتی قابل سرایت به گاو هم نیست و فقط نشخوار کنندگان کوچک از جمله گوسفند و بز را مبتلا می کند.
وی از دامداران خواست با گروه های دامپزشکی در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده علایم این بیماری در بین دام های خود و سایر وحوش مراتب را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.
ورمقانی اضافه کرد: فاز نخست این طرح تا 14 شهریور ادامه دارد و فاز دوم نیز در آبان ماه انجام می شود.
بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بشدت مسری در جمعیت دام های کوچک با علائم ضایعات دهانی، آبریزش شدید دهان، اسهال بد بو است
مهمترین راه انتقال بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک را از طریق تماس مستقیم، جابجایی دام ها و استفاده از آبشخورهای مشترک است و از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به شمار نمی رود و قابل انتقال به انسان نیست.
این بیماری در بین پستانداران کوچک مناطق حفاظت شده برخی مناطق کشور شیوع پیدا کرد و تلفات زیادی داده است.
از مساحت 29 هزار و 137 کیلومترمربعی استان کردستان 10 درصد این مساحت در قالب مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
از مناطق حفاظت شده کردستان می توان به تالاب بین المللی دریاچه زریبار مریوان، منطقه حفاظت شده بیجار ،منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، شاهو و کوسالان سروآباد و مناطق شکار ممنوع استان نام برد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور است و سالانه نزدیک به 22 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر در این استان تولید می شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.